2010. szeptember 1.
Utolsó fordulójához érkezett rendhagyó témájú cikksorozatunk: szó volt eddig szinte az összes jelentősebb, szeptembertől folytatódó sorozatról, szóval most jöhetnek azok, amelyek idén debütálnak. Jóslatok és várakozási indexek minden mennyiségben, hiszen olyan arcokat láthatunk új szerepekben, mint Steve Buscemi, Michael Chiklis, vagy Tom Selleck. Mivel már a korábbi sorozatok kapcsán is felmerült az a probléma, hogy általános idő-, és érdeklődéshiány miatt nem eshet szó minden jelentősebb sorozatról, úgy az induló szériák kapcsán is egyéni szempontok koordinálták a szelekciót, amely így csupán öt sorozatot emel ki a rajtmezőnyből. Az ebből fakadó problémák elkerülése végett készítettem nektek egy kis naptárat a cikk végén, ne legyetek restek átolvasni, és a kérdésre válaszolni.
GENGSZTERKORZÓ
(Boardwalk Empire, HBO, szeptember 19.)
A magyar címét egy internetes pályázaton elnyerő sorozat lesz feltehetően az új szezon legnevesebb indulója: alapvetően szerencsés témát állít a középpontba a sorozat, hiszen a gengszterekről, különösen az olasz maffiáról már számos nagy-, és népszerű mű született a filmtörténelemben (hadd ne soroljam), és sokak szerint minden idők legjobb sorozata is a beszédes című Maffiózók volt. Mondhatnánk, hogy a kultikus széria ki is merítette a kérdéskör lehetőségeit, ám a tévés produkciók költségérzékeny mivolta eddig távol tartotta a producereket attól, hogy a maffia hőskorába, a ’20-as évekbe helyezzenek egy sorozatot. Így tehát a Gengszterkorzó furcsa mód hiánypótló funkciót is betölt, bár azért nem valószínű, hogy meg fogja váltani a maffiafilmek világát, hiszen a téma pápája, Martin Scorsese rendezte az első részt, és kreatív tanácsadóként folyamatosan bábáskodott az epizódok fölött (melyek mögött a Maffiózók-író Terence Winters állt). Valószínűleg azonban a téma nem is olyan, ami alternatív megközelítéseket igényelne, a sikerhez egészen biztosan elég lesz a már alaposan bemutatott-bejáratott környezet (melyhez helyszínt a keleti parti Las Vegasként ismert Atlantic City ad) és a sorozatok világának találkozása, ráadásul a főszerepet ritkán kapó/vállaló, és amúgy anno a Maffiózók egyik legjobb karakterét alakító Steve Buscemi sem rossz ómen. Kíváncsian várjuk, hogy az HBO meg tudja-e ismételni Tony Soprano mindennapjainak sikerét, vagy azt a középszintet hozza a sorozat, mint Winters maffia-filmje, a Brooklyn törvényei. Mi ennyire várjuk: 8/10.
Anno ugye az egész cikksorozatot azzal indítottam, hogy ideje keresnünk a Lost és a 24 helyett valami újat, hiszen ezek befejezték működésüket – természetesen az íróik nem tettek így, és J.J. Abrams sem költözött át a filmiparba, ezt mi sem jelzi jobban, mint az Undercovers. Abrams az Alias, a Lost, a Felicity és a Rejtély után újabb sorozatot indít útjára, és olybá tűnik, hogy négy év után visszatér egy korábbi témájához, a kémtörténetekhez, hiszen Sydney Bristow-hoz hasonlóan most újra titkos ügynökökről lesz szó. A csavar az egészben az, hogy a sorozat jóval több humorral közelíti meg a spionok világát, Abrams a Nyomoz a pároshoz hasonlítja az egészet, amivel csak egy a gond: van már a sorozatvilágnak egy Chuckja, ami egyrészt kémsztori, másrészt humoros, harmadrészt az utolsó évadban még egy Nyomoz a páros előtt tisztelgő, külön főcímet is készítettek, szóval kérdés, hogy mekkora lesz a hasonlóság. Sejtésem szerint az Undercovers inkább a lazaságra, és a (házas)páros civakodására megy majd rá, szóval komikus kémtörténet, és nem kémes komédia lesz, valamint Abrams neve ennyi idő után egyértelműen mellettük szól, és az NBC sem lehet olyan hülye, hogy házon belüli konkurenciát csináljon magának, szóval a hasonlóságok ellenére is számoljuk a napokat. Mi ennyire várjuk: 7/10.
THE EVENT
(NBC, szeptember 20.)
A high-concept sorozatok halálra lennének ítélve? Tavaly ugye két új induló is volt, a FlashForward és a V, és bár utóbbi megkapta az új szezonra szóló berendelést, előbbi nagyon csúnya véget ért, és akkor még ott van a Day One, aminek sorsát jobb nem is emlegetni. Tény, hogy egyrészt nagyon nehéz elindítani egy ilyen szériát, másrészt a csatorna által elvárt hatalmas nézettséget sem könnyű hozni, szóval a jövő mindenképp a „kis költségvetés – nagy koncepció” párosban lehet (gondoljunk csak a filmvilág olyan pénzügyi csodáira, mint a District 9). Az előbb említett filmnek amúgy elég nagy szerepe van abban, hogy igencsak megnőtt az inváziós filmek száma (Monsters, Skyline, Battle of LA, stb.), és a kiszivárogtatott hírek szerint a V-hez hasonlóan ezzel a témával foglalkozik a The Event is, az év fő high-concept versenyzője. A sorozat főszereplője egy pasas, aki az eltűnt menyasszonya után nyomoz, és – minő meglepetés – olyan csontvázakra bukkan a szekrényben, amelyeket antropológián nem igen tanítanak. Szerepet kap a történetben a CIA, egy különös börtön, valamint egy latin elnök is, de kétlem, hogy ennél többet hasznos lenne tudni egy ennyire a rejtélyekre fókuszáló filmről. Hogy a The Event lesz-e a következő X-Akták, vagy egy érdektelen újságírós-kormányügynökös thriller lesz, arról majd valószínűleg a karakterek és a feszültség fenntartásának mértéke dönt, én megszavazom neki a bizalmat (főleg mivel Scott Pattersont a Szívek szállodája óta nem láttam képernyőn). Mi ennyire várjuk: 8/10.
Tudom, menjek már a francba, hogy lesz új Dallas, újraindul a Nikita, két poszt-Arrested Development (tudjátok, világ egyik legviccesebb sorozata, amúgy Az ítélet: család címmel fut itthon) széria is jön, én meg egy ennyire kis névvel foglalkozok, de ez van, egy hete ezen a helyen még a Blue Bloods volt – ahogy az a bevezetőben is látszik -, de találkoztam az FX-es Terriers-szel, és szerelem volt első látásra. A roppant minőségi felhozataláról (Kemény zsaruk, Ments meg!, Felhőtlen Philadelphia, Sons of Anarchy, Archer, stb.) ismert csatorna legnagyobb új neve a két magánnyomozóról szóló Terriers, és ennél többet nagyon nem is tudni a sorozatról, nyilván a két karakter és az epizódszereplők fogják a vállukon vinni a roppant hangulatosnak ígérkező évadot. A két színész a Life-ból és a True Bloodból lehet ismerős, az egészet jegyző Ted Griffins pedig a Trükkös fiúk írója például, de amúgy nagyrészt ismeretlen nevek, szóval egyedül a magánnyomozós atmoszféra, a Jeff Bridges-utánérzéses egyik főhős, valamint Shawn Ryan (akinek nem ismerős: Kemény Zsaruk, Az egység, Hazudj, ha tudsz! 2. évad) executive producerkedése az, ami eladta az egészet – bár az sem mellékes, hogy Steven Soderbergh, az Ocean-trilógia, és rengeteg más film rendezője jegyzi a pilotot. Kérdés, hogy kit mennyire győz meg a trailer? Mi ennyire várjuk: 9/10.
A Kemény zsaruk neve újra felmerül: a sorozat főhőse, Vic Mackey szinte Bauer-szintű kulturális ikon lett bizonyos körökben, nem beszélve az őt alakító Michael Chiklisről, aki annak ellenére, hogy legjobban tényleg egy félkorrupt, kőkemény zsaru szerepe illik a fizimiskájához, most egy családi sorozatban főszerepel. A valószínűleg a Hősök helyére pályázó No Ordinary Family egy baleset folytán különleges képességeket szerző családról szól, gondolom megfelelő arányban elegyítve a Fantasztikus Négyes-szerű akciókat a családi dramedy-k problémáival. A sorozat pilotja már nézhető, de jelen sorok még az epizód ismerete nélkül íródnak, bár nem nehéz kitalálni, hogy az első rész feltehetően a képességek felfedezéséről, és az abból adódó galibákról fog szólni. Mivel a „Hihetetlen család élőszereplős változata sorozatként” nem egy rossz ötlet, és Chiklis mellett a Dexter nőjeként ismert Julie Benz is szerepel benne, a bizalom megszavazva. Már csak arra kérném a készítőket, hogy ne legyen olyan unalmas és széteső, mint a Hősök, ne legyenek olyan rossz dialógusai, mint a Fantasztikus négyes filmeknek, és ne legyen olyan felejthető, mint a Hihetetlen család. Mi ennyire várjuk: 8/10.
Hétfő
a felmerülő kérdések:
MELY SOROZATOKAT FOGJÁTOK NÉZNI AZ IDEI SZEZONBAN? MELYIK ÚJONC(OK)NAK SZAVAZTOK BIZALMAT?