2015. május 18.
A zenekar facebook elérhetősége. || A zenekar bandcamp elérhetősége. || A zenekar youtube csatornája.
Tovább folytatjuk a bemutatós rovatunkat, amely során most egy fővárosi punkbandával jelentkezünk, pontosabban újra. 2013-ban már jártak nálunk a BEMUTATJUK rovat keretein belül, azonban most, hogy megjelent a Dawn of the Living EP, egy sokkal részletesebb anyaggal érkezünk a bandáról. Az ex-Reflected Pálmai Zsoltot is magába foglaló Crashlander a rovat egyik legegyedibb alakja, hiszen azt a dallamos poszt-hardcore világot kívánják megjeleníteni, amelyet az FFAF és a korai Thrice is képviseltek, de a hatások között szerepel a Story of the Year, a Rise Against és a Bad Religion is! A mély bemutatóhoz a zenekar énekese, Géczy Attila volt segítségünkre, aki rengeteg mindenről beszélt a csapattal kapcsolatban, így a hosszabb írásunk két részre bontottuk: bibliográfiai áttekintést vezettünk fel a bandáról és annak előéletéről, illetve az EP körülményeit vettük számításba egy következő elkülönült részben. Jó olvasgatást és zenehallgatást kívánunk!
A Crashlander 2011-ben alakult, és a következő felállással írja jelenleg dalait: Berki Sándor – gitár, Sárosi Gábor – gitár, ének, Géczy Attila – bass, ének, Pálmai Zsolt – dobok. Érdekesség, hogy a szinte elődjének tekinthető Passive Voice-ban zenélt a zenekar 3/4 része egykoron. Aztán miután a Passive Voice-ból amint a srácok kipréselték, amit ki lehetett, elkezdtek a fiúk egy új koncepcióban gondolkozni, ebből lett a Crashlander, amelynek a neve a Paul c. film megtekintése után ugrott be a zenekarnak. A srácoknak egyébként a zenekart megelőzően is gazdag közös múltja van, Sárosi Gábor és Berki Sanyi, a banda két gitárosa és fő dalszerzője egykoriban egy gimis osztályba járt szegeden (már itt tolták közösen a My Chemical Romance és Green Day dalokat), Géczy Attila, a csapat énekese, valamint Pálmai Zsolti (ex-Reflected), a csapat dobosa pedig pár évvel korábban jártak egy gimibe hasonló cipőben. Vicces tény, amit a zenekar énekesétől, Géczy Attilától tudtunk meg, hogy az Offspringtől a teljes Ixnay on the Hombre albumot meg akarták tanulni, de soha nem jutott ki a projekt a művház próbatermének falain. Zsolti aztán Reflected-alapítóként letette a névjegyét a színtéren – ez a rész ma már történelem -, Attila pedig Gáborékkal évekkel később a BME-n futott össze, ott alakult meg a Crashlander elődje, a Passive Voice. A jelenleg felvett nótákon a basszusgitár mellett Attila éneke, de Gábor is, ahogy fentebb jelenztük aktívan tolja a mikrofon mögött az énektémákat. Attilától tudtuk meg, hogy most praktikus okokból az ő nótáit nem tudták rögzíteni, de gitáron természetesen aktív volt a felvételek során, ahogy azt illik. Sajnos a banda jelenleg leginkább projekt formában működik, mivel Gábor fizikus doktoranduszi ösztöndíjával járja a világot (most épp az USA-ba készül), Sanyi pedig a németeknél csinál egy infós fejlesztési projektet. Zsolti az aktív zenélést épp az Egyetlen nevezetű bandában tolja, Attilának pedig próbák és koncertek híján jutott idője összefogni az új felvételek összerántását-koordinálását.
A zenekar a stílusát tekintve a punk rock és a dallamos poszt-hardcore határmezsgyéjén játszik, azonban a zenekaron belüli korkülönbségeknek köszönhetően az egyes zenekartagok mind-mind máshogy közelítették meg a két műfajt. Attila és Zsolti inkább az Offspring vonalból nőtt ki (illetve az olyan alapbandák lemezein, mint a Bad Religion, a Lagwagon, a NOFX, a Millencolin vagy az AFI). Gábor és Sanyi viszont egy lépéssel később érkeztek be a műfajba: a Funeral for a Friend, a Finch, a Story of the Year és a Rise Against hatásaiból építették fel a zenei alapjaikat. Ha a Crashlandert akarjuk igazán belőni, akkor az FFAF és a még punkosan zúzó Thrice tengelyre lehetne igazán belőni a zenei eszköztárat.
A zenekar 2012-ben jelentett meg a youtube-on, illetve bandcampen 2 dalt, ez kicsit vissza is fogta a koncertlendületet, hogy „csak” ennyi anyagot osztott meg a csapat a közönséggel. Kvázi nem nagyon ismerték a Crashlander saját számait, 2013 magasságában sokszor már az is csoda volt, ha egy Thrice-feldolgozást levett a közönség, tudtuk meg Attilától, a csapat énekesétől. Akkoriban is Bodnár Petivel dolgozott együtt a felvételeken a csapat a Kultúrpart berkein belül, ami egy remek tapasztalat volt mindenki számára a zenekaron belül. Még korábban a Passive Voice-al is publikáltak a fiúk myspace-n jónéhány felvételt, de csak homedemo jelleggel. A Bogyóval való munka aztán minden téren előrelépést jelentett, és nagyon sokat adott a fiúknak, hiszen a Mester (ahogy a fiúk nevezik) zseniálisan nyúl mindenhez, amit csak a zenekar elétesz. Koncertek tekintetében nem volt rossz a felhozatal, a Crashlander fellépett a Szükségállapottal, Téveszmével, a Link-X-el, All Rights Reserveddel és az Owls are Watchinggal is.
A korábbi remek tapasztalatok miatt ment a csapat ismét Bogyóhoz, aki a Zsiráf Szand hangmérnökeként rakta össze a Dawn of the Living EP-t. A gitár felvételek többnyire otthon készültek (Line 6 Toneport cuccokkal vette fel a zenekar a nyers sávokat, Sanyi a németeknél dolgozott, és onnan küldte a saját anyagait a felvételhez), az ének ugyancsak ilyen módon lett felvéve felvéve, a dobok pedig midiben készültek el. Az editálás különösen hosszú művelet volt, a 2014 nyarán felvett sávokat az ősszel rakta össze Attia, ahogy azt fentebb említettük. Bogyónak pedig 2014/2015 telén az Attila által már közel készre vágott, de hangzás szempontjából nyers sávokat szállították le a fiúk. A teljes cucc soundja így Attilát idézve: „VST-varázslat”, ami egy nagyon költséghatékony módszer, viszont szakmai füleknek egyből feltűnik, hogy „digitális” a hangzás. Ár/érték arányban viszont a zenekar azt vallja, hogy mindenképp kategóriákkal többet hoztak ki a dologból, mint azt elsőre várták. A dalok felvételében Attila énektanárának, Nagyváradi Nellinek is óriási segítő szerepe volt, aki folyamatosan segített a dalok előadásmódjának javításán. A dalszerzést tekintve az egyes tételeket általában 1-1 emberhez köthetjük. A Dawn of the Living 4 dalából 3-at Sanyi írt meg, ráadásul ezek majdnem, hogy a banda megalakulása után közvetlenül születtek (tehát több évesek), de Gábornak is számlálatlan témája és kész dalterve van előkészítve, vagy akár meg is menekítve a PV-s időkből a zenekari fiókban. A két gitáros Attila, a zenekar énekese szerint ritka jó dalszerzői vénákkal rendelkezik. Kis fun fact, hogy a közös dropbox fiókban Attila szerint olyan 20-30 darab 95%-ban összeállt nóta és legalább még ennyi félkész dalkezdemény leledzik, ami azért elég brutális szám, tekintve, hogy ez jószerivel 3 LP-nyi majdnem kész dal. A dalszerzés előbb a hangszerekkel kezdődik az énekkel folytatódik, végül pedig a szöveggel ér véget. A magyar nyelvű tétel, a Foggal/Körömmel című dal Attila szerint egy vadhajtás, és leginkább hozzá köthető. Az első demója (ami javarészt megegyezik a mostani formájával) körülbelül 2 óra alatt készült el.
A dalszövegeket tekintve általában filler témákból ragadnak ki a fiúk ki jónak tűnő gondolatokat, illetve fordulatokat, majd ha van mögötte némi extra ihlet, ezekből gyúrnak kész ötleteket. A Dawn című nóta ilyen formában köthető Zsoltihoz. A srácok nem tekintik magukat koravén bölcsnek, hogy őket idézzük: „többnyire emberi érzéseink vannak, gondolataink, és valamennyi élettapasztalatunk – ebből jönnek a témák. Na meg nem lehet elhanyagolni azt sem, hogy büdös nagy geek az egész társaság, így van honnan szemezni, ha a saját életünkből nem tudunk előhúzni semmit.” A dalszövegeknél igyekeznek dalonként váltogatni az angol és a magyar témákat, ez a korábbi felvételeinknél is így volt. „Van, amikor az angol nyelv jobban húz prozódiailag, néhol pedig a magyar működik jobban.” – vallja a csapat énekese, Attila.
Az egész anyagot körüllengi a DIY szellemisége nem csak a felvételeket, de a kislemez artworkét illetően is. Eleinte a Dawn of the Dead legendáriumot felhasználva egy filmplakát-másolatból indult ki Attila, de megtetszett neki az a Dawn of the Dead plakát is, ahol egy zombifej bukkan fel a horizont mögött, mint egy napkorong. A Crashlander névből adódó zuhanó űrhajós témát kombinálta ezzel a napfelkeltés, és egyben minimalista megoldással. Így jött a zenekar logója: a horizont negatív tere mögötti napfelkeltében épp látszik a zuhanópályán lévő űrhajó. Ez egyébként hihetetlenül jó megoldás. (- a szerk.) „Erre az egyszerű alapra aztán jött százféle textúrázott változat, de végül a Sanyi low-fi retro designja nyerte el a banda tetszését, amit aztán véglegesítettünk. Kicsit mindenki keze benne volt tehát a dologban.” – tette hozzá még Attila. Azon is gondolkodtak a fiúk, hogy azokhoz a dalokhoz milyen háttér készüljön youtube-ra, amihez nem lesz türelme a zenekarnak szöveges videót csinálni. Ekkor szállt meg az ihlet, hogy a Doom Guy mintájára lehetne egy néhány pixelből álló, mozgó Halott Asztronauta fejet animálni, ami kicsit feldobná a videókat. Így született meg a szkafanderes pixelcsonti. A Crashlander youtube csatornáján elérhető két szöveges videó szintén saját készítésű anyagok. „A Run-hoz már a dal összeálltakor láttam magam előtt, hogy Standish Lawder „Corridor” kisfilmjéből kellene egy epilepsziarohamot idéző videót vágni hozzá. Reméljük a Mester nem bánja odafenn, hogy így értelmeztük újra a remekművét.” – mondta Attila, amin mi is elmosolyodtunk. Elő van készítve egy digipak-anyag is, így ha minden jól megy a Crashlander a nyár elején néhány CD-t is elkészít a Dawn of the Living EP-ből.
A srácok terveit illetően pedig annyit tudunk elmondani, hogy amíg a tagok nem futják le a külföldi köreiket, addig nem tud a Crashlander koncertekben gondolkodni, a banda jelenleg projekt-jellegű formációként működik, de érdemes ránézni így is a tavasszal megjelent kislemezükre! Attila bevallása szerint a dalkezdeményekből egy erős 15 számos nagylemezt, vagy 2-3 tisztességesebb EP-t össze lehetne még rakni. Nem szeretnék a fiókban hagyni a dalokat, hát reméljük a csapatnak a legjobbakat! Hallgassátok meg a Dawn of the Living EP-t a bemutatónk mellé!