2009. március 17.
Március 16-án azt sem vettem volna észre, ha rám pottyan egy űrszonda, netán szörnyet haltam volna egy autóbalesetben. Érted, ez tipikusan egy olyan nap volt, amikor nem foglalkoztam a metrón velem szemben bambuló, szürke emberekkel; amikor nem érdekelt az sem, hogy az előzetes izgalom miatt háromórányi alvást követően vetem bele magam a mindennapi teendőkbe; és még az sem érdekelt, hogy ki miről beszélget, ha egyáltalán ilyet tesz a közvetlen környezetemben. Megbabonázott vadbaromként csak egyetlen dologra tudtam gondolni: hogy este még az anyátokat is letáncolom az Eagles Of Death Metal első hazai klubkoncertjén.
Na persze nem mintha tudnék táncolni, de ez ilyenkor – ahogy azzal a gyakori fesztivállátogató közönség már szembesülhetett – másodlagos tényező; egy teltház azért teltház, hogy mindenki észrevétlenül csinálhasson hülyét magából. Elvégre úgyis mindenki a zenére koncentrál, arra pedig volt is ok, hiszen korunk legtökösebb színpadi előadóját, egyben ”showmanét” láthattuk színpadon Jesse Hughes képében, akinek kisugárzásánál csak bajsza nagyobb. Ám mielőtt mindenki átadhatta volna magát az önfeledt táncnak, még túl kellett élni a Haunts kisebb csúszással induló, félórás produkcióját… Ami, meg kell hagyni, hallucinogének nélkül közel sem volt egyszerű feladat. A srácok a 80’as évek new wave-hatásaival megtűzdelt indie-t tolnak, és ezzel még nem is lenne baj, ám a koncert összhatását tekintve egy éles határfelületen egyensúlyozott: egyszerűen képtelen voltam eldönteni, hogy amit van szerencsém átélni, az most valami eszméletlen gagyi dolog, vagy csak belőlem hiányzik a hangulat. Alex Woodcock gitáros/énekes hajkölteményét látva húsz évvel ezelőtt ütöttek volna a Pet Shop Boys rajongói, napjaink homofób igazságosztói pedig ugyanilyen mozdulatot mértek volna az énekes/szintis Banksre, ha látják annak mozgáskultúráját – hát még ha hallották volna, milyen hangokat ereszt szabadjára magából az eddig egyetlen nagylemezt jegyző formáció kapucnis vezéralakja. De nincs mese, ilyen az, mikor valaki Londonból érkezik a Balkán peremére, és még nem is szégyelli azt; ám kétségtelen, hogy az ekkor még csak gyűlőben levő közönség első két sora igen jól érezte magát a – mellesleg igen derék merch-árakkal kiálló – banda buliján. És ha egyetlen hang sem maradt meg bennem, sőt, nem is tetszett az egész, egy tanulságot mégis levonhatok a Haunts fellépéséről: inkább tíz moshgombóc szedje áldozatait egy koncerten, minthogy egy delíriumos mosolyú, felajzott indieboy kapjon szabad teret az ugráláshoz.
Fesztiválhangulat egy fesztiváltalan klubkoncerten; vízlocsolás és szapora levegőáramoltatás; európai szintű hangzás és fénycucc – lehet, hogy lassan, de biztosan Budapest is visszakerül kontinensünk térképére? Nagyon bízom benne, hogy így alakul (elég csak megnézni a következő hónapok felhozatalát is), ám… Igazából még mindig nem akarok gondolkodni. Csak a lehető leghangosabban hallgatni az Eagles Of Death Metal lemezeit. És gyanítom, hogy ezzel nem csak én vagyok így.