2012. október 18.
Tracklist:
1. The Hollow
2. Key Entity Extraction I: Domino the Destitute
3. The Afterman
4. Mothers of Men
5. Goodnight, Fair Lady
6. Key Entity Extraction II: Holly Wood the Cracked
7. Key Entity Extraction III: Vic the Butcher
8. Key Entity Extraction IV: Evagria the Faithful
9. Subtraction
Hossz: 39:29
Megjelenés: 2012. október 9.
Kiadó: Hundred Handed/Everything Evil
Webcím: Ugrás a weboldalra
A Coheed and Cambria a két Good Apollo, I’m Burning Star IV lemezzel vált világszerte ismertté, ami sajnos azt is eredményezte, hogy az ember, ha csak az említett lemezek elejét hallgatta meg, leírhatta vigasztalanul szögletes, sablonos metálzenének, abból a fajtából, aminél szégyenkezve emlékszünk vissza rá, hogy előző este két sör után vidáman léggitároztunk rá. Persze ha az első dalokon túljutott a delikvens, rácsodálkozhatott, hogy akad rajtuk egy rakat poppos rockdal is, melyeknek legalább a fele ráférne a Thin Lizzy Jailbreakjére is. Aki pedig a lemezeket lezáró, hosszabb szerzeményeknél is fülelt, az felfedezhette a progresszív dalszerkezeteket (vagy inkább szerkezettelenséget) és zenei eszközöket (hangszerelés, szólók, kiállás, miegymás), és akár még arra is rájöhetett, hogy egy jó zenekarral van dolga.
A banda már csak kuriózumjellege miatt is megérdemli a figyelmet, hiszen, ahogy egyik szerkesztőtársam egy hírben leírta, „széles zenei palettán mozog” a muzsikájuk. Az egész életművet figyelembe véve a hetvenes évek hard rockja, a nyolcvanas évekbeli progresszív metál és a kései kilencvenes évek illetve az ezredforduló poszt-hardcore-ja is megjelenik számaikban, ha pedig azt is hozzávesszük, hogy az albumok tematikája az énekes sci-fi képregénysorozatából(The Amory Wars) merít, az nem csak jelen cikk alcímének jelentését magyarázza meg, hanem a banda egyediségét is erősíti. Ezért sem szeretném megkísérelni a zenekar begyömöszölését valamely műfaji dobozba, de azt mindenképp meg kell említeni, hogy míg pl. a Porcupine Tree esetén a progresszív rock címke csak egy picit félrevezető, addig a Coheed’ legújabb lemeze esetén borzasztóan. Hiába vannak rajta technikás részek, és hiába határozza meg minden eddiginél jobban a lemezek mögötti koncepció a hangulatot , ez a korong bizony sokkal több színből lett kikeverve, mint egy standard prog rock lemez. Általában elmondható, hogy Claudio Sanchez zenekara inkább a dalokra koncentrál, mintsem a virtuozitásra vagy az atmoszférateremtésre, ami önmagában egy dicséretre méltó törekvés, csak sajnos a kitűnő The Second Stage Turbine Blade óta egyszer sem sikerült elejétől a végéig maradéktalanul élvezetes korongot készíteniük, ami a túlnyújtott játékidőkre, és az ezzel szinte törvényszerűen együtt jelentkező töltelékdalokra vezethető vissza, ráadásul a legutóbbi Year of the Black Rainbow-n már kifejezetten rossz szerzemények is előfordultak. Szerencsére a legújabb duplalemez, a The Afterman első felvonása, az Ascension rácáfol az esetleges előítéletekre. A rendkívül hangulatos felvezetést követő, szokásos Queensryche és Savatage hatásokat felmutató The Key Entity I: Domino the Destitute a rengeteg metálklisé ellenére is az életmű legjobb nyitódalai közé tartozik: remekül megírt, egymást érő csúcspontokat felvonultató tétel. De az igazi parádé csak ezután indul: az egyik percben még azt érezzük, hogy a Head Automatica képzeletbeli Iron Maiden feldolgozáslemezét hallgatjuk, aztán mintha egy herével megajándékozott Circa Survive zenélne, a lezárás előtt pedig Jonny Craig szelleme szállja meg Claudiót. Nagyon jót tett a csapatnak, hogy nem akartak közel egy órás lemezt írni, sokkal töményebb az egész, nem sikkadnak el az ötletek a ráérős tempó és az alibitémák közepette. Mindössze két gyengébb dal született (The Afterman; Goodnight, Fair Lady), a pontlevonás is ezeknek köszönhető. Más hangsúlyokkal ugyan, de hasonlóan ultradallamos és eklektikus korong lett tehát ez is, ahogy annak idején a TSSTB, a folytatás pedig remélhetőleg még ennél is erősebbnek bizonyul majd, és akkor megadhatom azt a pontszámot, amit egyelőre nem mertem megelőlegezni. 8,5/10