2012. június 25.
Tracklist:
01. Maybe Memories
02. The Taste Of Ink
03. Bulimic
04. Say Days Ago
05. Poetic Tragedy
06. Buried My Self Alive
07. A Box Full Of Sharp Objects
08. Blue And Yellow
09. Greener With The Scenery
10. Noise And Kisses
11. On My Own
12. Pieces Mended
Az évezredforduló emocore hullámának egyik legfontosabb állomása volt a The Used debütlemeze, amelyre akkoriban egyrészt a kibontakozó emo/pop-punk hullám, másrészt a Glassjaw-féle poszt-hardcore vonal gyermekeként tekintettek, azonban a Self-Titled sokkal inkább volt a friss emocore hullám egyik ékköve, mint az említett két műfaj kereszteződése. A mai napon tíz éves album az egyik legnagyobb dobása volt a 2002-es évnek a zenecsatornákon, felváltva játszották a slágereit a Taking Back Sunday, Finch stb. klipek között, majd amikor Bert egyre gyakrabban bújt bele Kelly Osbourne ágyába, akkor egyre több magazin címlapján, hasábjain találhattuk szembe magunkat a bandával, amelynek köszönhetően népszerűségük is ugrásszerűen megnőtt. A debütöt követően sajnos erőteljesen minőségi hanyatláson estek át, de a Self-Titled határozott és megfelelő időbeni fellépése miatt örökké klasszikus marad.
Kétség sem férhet hozzá a The Used jó időben volt jó helyen, s az olyan lemezek, mint a Tell All Your Friends, a What It Is to Burn vagy az The Illusion of Safety (akkoriban gyakran kapott emocore címkét) stb. közvetetten csak egymást erősítették, egyre több emo és poszt-hardcore ihletettségű csapat került a reflektorfénybe. Olyan bandák terjedtek el az amerikai fiatalság lejátszóiban, amelyek különösen nagy figyelmet fektettek a nyílt önkifejezésre, s ennek köszönhetően írtak olyan dalokat, amelyek nem csak hangulati, de érzelmi hatással is rendelkeznek. A The Used debütlemeze pedig 100%-ban tartalmazta mindazt, amelyre egy érzelmileg ingatag fiatalnak szüksége volt: együtt énekelhette a magányról, elszigeteltségről, továbblépésről, szerelemről, reményről, fájdalomról, kóros szenvedélyről, valamint az öngyilkosságról szóló dalokat, így az embernek a lejátszó lett a pszichológusa, a lemez pedig a terápia. A Self-Titled „csomagolása” a meghasonlott, törött portréval jobban nem is jellemezhetné azt a közönséget, amelyet keres a szenvelgős, kitörésekkel gazdagon tarkított, kifejezetten depresszív dallamaival. Maga az album az emo újragondolásával (értsd: beemelésével a műfaji határok közé) építette fel zenei eszköztárát, amelyben ugyanúgy megtalálhatóak a punkos sodrás foszlányai, a pop-punkos ütemek és akkordhasználat, a rockzenei háttéreffektek, mint a Glassjaw-féle poszt-hardcore egy kicsit lágyabb üzemmódban. A dalok többsége egyenesen mestermű a műfajában, a Self-Titled slágercentrikussága olyan maradandó, hangulatában – és fordulatszámában kissé belassult – dalokat szolgáltat, amelyek garantáltan beleragadnak az ember fülébe. Az olyan tételek, mint a kiválóan nyitó Maybe Memories, az übersláger The Taste of Ink vagy tinikedvenc Buried Myself Alive: „ … and if you want me back you’re gonna have to ask” – mind-mind együtténeklésért kiáltanak, érzelmileg teljesen berántják az embert, s okosan adagolják az adrenalint. A dalszerkezetek azonban nem elég változatosak, változó gyakoriságú váltások közepette a refrének köré épülnek, sokszor önismétlőek, s ehhez még az is hozzátartozik, hogy többnyire a dalok is nagyon átcsapnak a balladikusság lovának a túloldalára (ez ölte még később a bandát a barokkos túlképzések mellett), s nem igazán szándékoznak visszavánszorogni a helyes útra.
Emiatt is kullogott a fent említett, érzelmekkel játszó lemezek mögött kicsit minőségben a Self-Titled, ugyanakkor, mint emocore korong a 2000-es évek korai szakaszának egyik legnagyobb alapvetése, a műfajjal való ismerkedés során megkerülhetetlen, s egyben remekül meghúzza a határt az emo/pop-punk és az emocore közötti nem is olyan nagy szakadék között a megkülönböztető elemek felsorakoztatásával. Talán a legpopulárisabb (legpoposabb) emocore album, amely valaha készült, s talán „a legtöbb emberhez eljutott emocore lemez” világcsúcsát is ez a dalcsokor tartja, olyan – még nagyon népszerűnek mondható – emocore klasszikusok előtt, mint a They’re Only Chasing Safety, a Make Yourself Sick vagy a Too Bad You’re Beautiful. Ez pedig mindenképpen elismerést érdemel.