Hallgasd meg a hajdúszoboszlói Scedio új kislemezét! – debütál a Forget Everything You Know…

Tovább folytatjuk a premierözönünket, ezúttal egy nagyon érdekes formáció friss megjelenésével igyekszünk elkapni a figyelmeteket: a hajdúszoboszlói Scedio progos alternatív rockot játszik kis metalzenei áthallásokkal és sok-sok tiszta énekkel fűszerezve az összképet, ráadásul a számaikból süt az alázat a dalszerkesztés terén, amelyet már a tavaly megjelent, a zenekar számára mérföldkőnek számító Splinters kislemezen is hallhattatok. A most megjelent dalok további hangzásbeli fejlődést mutatnak, az EP-t felvezető kisfilm pedig olyan ízelítő volt, amely mindinkább azt sugallta, hogy a Forget Everything You Know… a zenekar történetének eddigi legjobb munkája lesz, és ez így is lett. A megjelenéssel kapcsolatban Nagy Zoltánnal, a zenekar gitárosával beszélgettünk, aki készségesen válaszolt minden kérdésünkre a kislemezzel kapcsolatban. Debütál a Forget Everything You Know…!

12472288_965805593508097_8220535541361855108_n

Szia, Zoli! Ugyan már szerepeltetek több ízben is a Nuskull Magazinban, azért mindenképpen szeretnénk titeket megkérni, hogy kicsit mutassátok be a zenekart, illetve meséljetek arról, hogy mi történt veletek a tavalyi megjelent Spliters kislemez megjelenése óta! Mikor kerültek az asztalra az új EP első tervei?

A Splinters óta elkezdtük komolyan venni magunkat. Már nem arcra, hanem hozzáállásban. Koncerteket szervezünk, keressük a lehetőségeket, hogy olyan helyeken és zenekarokkal léphessünk fel, aminek értelme van. Plusz mostanra tisztultak le a munkamódszereink és a munkamegosztás is. Szóval igyekszünk a legtöbbet és a legjobbat kihozni az egészből.

Az új kislemez első számai már a Splinters felvételei közben megszülettek, konkrétan a lemez gondolata pedig tavaly késő ősszel ült meg a fejekben.

A zenekart úgy mutatnám be, hogy baráti alkotó közösség. Olyan dalokat írunk, amit mi jónak érzünk, bármiféle kötöttség nélkül. Szeretünk fejlődni és koncertezni. Ilyen téren semmi extra.

scedio_maci

Hogyan érzitek mit tanultatok a tavaly megjelent EP írása és felvételei során, amelyet az új kislemez elkészítésénél hasznosíthattatok, éreztek-e a zenekar hangzásvilágában további változást, illetve igyekeztetek-e tovább bontogatni az alternatívabb/progosabb ismertetőjegyeiteket? Ki a fő dalszerző a csapatban? Esetleg mindenki egyformán kiveszi a részét? Hogyan írjátok a dalokat?

Hangzásban azt tanultuk, hogy élőbb hatású felvételt szeretnénk, mindenféle megfejtés nélkül. Így is tettünk, most mindenki hangszere nagyjából úgy szól, mint koncerten. Megtanultuk az időnket is jobban beosztani, céltudatosabbak vagyunk. Még mindig nem lettünk atomnagy királyok ebben, de igyekszünk. Ja, meg bejött a kiabálás, mint új elem. Tök izgalmas, szerintem passzol az új számokhoz.

A dalírás általában azt a sémát követi, hogy van egy dalkezdemény, meg témáink, amiket összetartozónak érzünk. Lemegyünk a terembe Ádival, meg ha Szoboszlón van Petivel, és elkezdjük játszani. Eldöntjük mi miután következzen, mi hányszor legyen, stb. Aztán ezen a ponton van, hogy egyből összeáll és van, hogy még otthon is megy a fejtés. A kész dalra íródik a basszus, a szöveg elkészülte után pedig a feldemózott számra jön az ének. Az említett dalkezdeményt én szoktam vinni, de a végkimenetelt elég jelentősen befolyásolja, hogy Ádi mit üt rá, hogy gondolja a szerkezetet. Meg az, hogy a helyszínen milyen új dolgokat jamelünk össze hozzá a semmiből így hárman. Így lecsupaszítva kicsit hülyén hangzik a sztori, de valójában ez egy varázslatos folyamat.

Műfaji dologra egyébként nem hajtunk tudatosan. Jönnek dalok, aztán arra mondanak emberek jelzőket, meg mi is gondolunk róla valamit. De nem az foglalkoztat, hogy prog számot írjunk, vagy metált, vagy rockot.

Márciusban az első dal, amit bemutattatok a kislemezről a Pillars volt, amelyhez videoklipet is forgattatok. Hogy-hogy ezt a dalt választottátok az EP-ről, amelyet elsőként be akartatok mutatni, illetve hol és kivel forgattátok a kisfilmet? Milyen élmény volt klipet forgatni, meséljetek kicsit a forgatásról!

Azért a Pillars lett, mert jó arányban éreztük benne a fogósságot és a progressziót. Plusz a könnyed témáját tekintve is ez volt az a tétel, amire nem néz ki hülyén egy imidzsklip. Ez a formátum előre el volt döntve, mert egyfelől nem engedhettünk meg magunknak nagyobb költségvetésű dolgot, másfelől pedig tök jó indítás. Én szeretem látni az embereket a zene mögött, eldönteni, hogy szimpatikusak-e vagy sem. Szóval így lett.

A klipet ’itthon’ forgattuk Hajdúszoboszlón, a művelődési ház szép új épületében. Innen is köszönjük Kulcsár Béla bácsinak, hogy közbenjárt! A forgatáson két kolléga volt segítségünkre, egy operatőr és Biró Tomi ’Bété’ barátunk, akik egymást instruálva készítették a felvételeket, míg mi playback-eltünk. Jó élmény volt egyébként, élveztük, hogy ezzel telhet egy napunk.

Azt hallani a zenekarról, hogy igyekeztetek DIY-módon megoldani a kislemez felvételeit és a produceri munkáit, van olyan tag a formáción belül, aki aktívan foglalkozik mixeléssel és masztereléssel? Hogyan oldottátok meg a Forget Everything You Know… felvételeit?

Nagyon jó dolgunk van, mert az egész baráti körünk tele van tehetséges emberekkel. Hogy csak azokat említsem, akik a lemezben segítettek: Dani az énekesünk foglalkozik mix-mastereléssel, vannak is ilyen melói, meg vállal is. A lemezt így ő csinálta, gitár-szinti-basszusgitár felvételekkel együtt. Aztán ott van Biró Tomi ’Bété’, Testify énekes-gitáros-dalszerző, aki szintén foglalkozik stúdiózással, és szintén vannak ilyen melói. A Splinters stúdiómunkálatait fullosan ő csinálta, de most is bedolgozott dob és énekfelvétellel, plusz a klipet is ő készítette. Pasch Ernő barátunk szintén stúdiós arc, dobmiksiket ő adott kölcsön. Gabi basszerünk pedig grafikus, a Splinters óta minden artwork-ünk az ő munkáját dicséri. A pólóminta, a borító, meg az eco-wallet-es CD egész belső terve.

Szóval igen, szerencsések vagyunk, és büszkék is ezekre az emberekre. Mert rettentő fontos hozzátenni, hogy első sorban a munkájuk minősége miatt dolgozunk a barátainkkal, nem pusztán azért, hogy anyagilag jobban jöjjünk ki.

Itthon és külföldön mely zenekarok azok, amelyekkel, mint Scedio a leginkább tudtok azonosulni? Hogyan látjátok Magyarországon annak a stílusirányzatnak a helyzetét, amelyet képviseltek?

Isten Háta Mögött. Meg úgy a magyar underground színtér, nagyon hosszú lenne felsorolni. Nem is mindig zeneileg értem ezt, hanem szellemiségében. Nekem tetszik amit látok kívülről a zenekarok működéséből, amit olvasok interjúkban, meg amit volt szerencsém megtapasztalni. Szeretem ezt az egészet úgy, ahogy van. Szóval mondjuk, hogy a magyar underground színtérrel tudunk azonosulni. Tényleg csak néhány példa a teljesség igénye nélkül: Óriás, Trillion, Grand Mexican Warlock, AWS, Angertea, Shell Beach, Leander Kills, Apey & The Pea… Sokan vannak, sokan vagyunk, szerintem szép palettát tudhat magáénak ez az ország.

12376300_967507050004618_2139284980659372537_n

SCEDIO MERCH INFORMÁCIÓK || KATTINTS IDE

Ugye alapvetően Hajdúszoboszlóról származtok, hogyan jellemeznétek a környék zenei életét? Milyen lehetőségei vannak azoknak, akik ebben részt akarnak venni?

Klubok számában gyér, zenekarok tekintetében nem lehet panasz a zenei életre. Nekem egyébként is mániám a helyi hősök felkutatása, követése meg hallgatása, szóval pl. csak hajdúszoboszlói zenészekről könyvet tudnék írni. Visszatérve az eredeti kérdésre: sok tehetséges ember és zenekar van itt keleten. Pit Of Saron, Dash, Ghost Toast, Blackhoney, akik így hasamra ütve eszembe jutnak. De tényleg rengeteg király zenekar van, és ezt őszintén mondom.

A gond a lehetőségekkel van: kevés a lefutható kör, és azokon is viszonylag hamar túl lehet lenni. Ha csak magunkra gondolok, jelenleg összesen 4 olyan klubot tudnék mondani a környéken, ahol fel lehet lépni, és értelme is van. Persze ez szintenként változó, de úgy látom, itt sokan elakadnak. Szóval nyitni kell új helyek és főleg zenekarok felé folyamatosan.

scedio_boritoA borító az előzőhöz hasonlóan ügyes lett, itt is igyekeztek „házon belül” dolgozni DIY-jelleggel vagy esetleg egy grafikust kértetek fel a Forget Everything You Know… megrajzolására?

Gabi basszerünk grafikus, így az arculatért ő felel. Lineament Art néven egyébként elérhető Facebook-on, vállal más zenekarokat és más jellegű munkákat is! Most érdemes rá lecsapni, amíg még olcsó! (nevet) https://www.facebook.com/lineamentart

Mennyire igyekeztek majd aktívan bemutatni az EP dalait, számíthatunk tavaszi/nyári koncertdátumokra?

Május-júniusban három bulink biztosan lesz, három pedig függőben van. Ebből Dunaújvárost emelném ki, ahol május 21-én az Angertea lemezbemutató koncertjén fogunk nyitni előttük és a Hot Beaver előtt.

A fesztiválszezon sajnos kimarad, ősszel viszont szeretnénk nagyot dobbantani. Majd meglátjuk, hogy sikerül.

És ha már koncertek, ha felléphetnétek egy zenekarral, akkor melyik lenne az? Van olyan közös kedvenc, amellyel szívesen megosztanátok a színpadot?

A fentebb említett zenekarok bármelyikével! Ami pedig álom kategória, az az Isten Háta Mögött és a Karnivool.

Köszönjük, hogy rendelkezésünkre álltatok, illetve gratulálunk a kislemezhez!

Mi köszönjük a kedvességet!

SCEDIO – FORGET EVERYTHING YOU KNOW… (EP)