Acidity Regulator
01. Condor légió (Angel Reaper; 1989)(4:00)
Age of Agony
02. Lidérces Álom (Fantom; 1987)(2:57)
03. Exhumált világ (Angel Reaper; 1992)(3:42)
Diecold
04. Apocalipszis lovasai (Angel Reaper; 1987)(6:55)
05. Black Metal (Fantom; 1987)(2:49)
Dusk
06. Fekete őrség(Angel Reaper; 1989)(2:28)
07. Végzet utolér (Angel Reaper; 1989)(4:07)
08. A Sátán én vagyok (Fantom; 1987)(3:45)
Evoked Curse
09. Hitler a Messiás (Herma Florida/ ex-Angel Reaper; 1993)(3:31)
Fagyhamu
10. Lucifer jelenj meg (Fantom; 1987)(4:56)
11. Pusztulj el Jehova (Fantom; 1987)(4:36)
Labyrinth of Abyss
12. Maximális kegyetlenség (Fantom; 1987)(3:14)
Ravenshades
13. Hóhér (Fantom; 1987)(3:05)
Siculicidium
14. A magyarok nyilaitól… (Angel Reaper; 1989)(2:55)
15. Öld meg isten szolgáját (Fantom; 1987)(353)
Vorkuta
16. Evil Dead (Angel Reaper; 1987)(3:10)
Warkult
17. Ősi dicsőség (Angel Reaper; 1989)(7:32)
18. Ártatlan (Fantom; 1987)(2:42)
Ráadás számok mp3 formátumban:
01. Acid Lucifer – Lucifer Jelenj meg (Fantom; 1987)(3:45)
02. Evoked Curse – Hitler Messias (finn nyelvű)(4:27)
03. Evoked Curse – Hitler the Massiah (angol nyelvű)(3:37)
04. Siculicidium – A magyarok nyilaitól… (Furor Siculicidium mix)(2:57)
05. Siculicidium – Öld meg Isten szolgáját (Furor Siculicidium mix)(3:49)
Talán pár szakavatott fekete fém fannak illetve idősebb, ma 30-35, esetleg 40 éves arcoknak nem csenghet ismeretlenül a két kultikusnak számító hazai név: Angel Reaper és Fantom. Mindkét formáció a 80-as évek végén működő magyar black/ thrash scene jeles képviselői voltak, olyan bandákkal egy időben/ karöltve, mint a Tormentor, az Anubis, vagy a Detonátor, bár a Csihar övezte kultikus magasságot soha nem érték el, ennek okai közt talán a nyelv áll, egyszerűen nem angolul énekeltek, hanem magyarul. Holott a zenei teljesítmény alapján nem sokban maradtak el, sőt! Ez a tribute tehát, ennek a két zenekarnak állít oltárt, emlékeztet, felelevenít, s közben egyszerre (mint minden jobb tribute) új vérkeringésben és felfogásba tálalja az egykoron zárt múltat.
Az
Angel Reaper mezőkövesdi zenekar volt, mely soha nem jutott el se az EP, se a nagylemez adta lehetőségekig, azonban lerakott három maga idejében erős demót:
demo I (1987),
Végzet Utolér (1989)
Exhumált Világ (1992). Mindhárom anyagról kerültek fel nóták a tributra, sőt a feloszlásuk utáni korszakból is, amikor már
Herma Florida néven tevékenykedtek azonos felállással. A
Hitler a Messiás dal ebből az időkből származik, és ezt dolgozta fel az egyetlen külföldi, tisztelettel adózó zenekar, a Finn
Evoked Curse.
A
Fantom egy időben kezdett testvérkéjével, csak ők budapestiek voltak és csak egy demót raktak le a kultikusság asztalára; igaz azt kellő erősséggel…
Lucifer jelenj meg! (1987). 2004 májusában végül a
Native Pride Prod. kiadta a
Próbafelvételek 1987-1988 anyagukat is, ami 28 dalt tartalmaz, s mellyel kezdetét vette a felelevenítő „hadjárat”. Érdekesség képpen; egykori gitárosuk ma a
Mantra nevű Krisna HC bandában zenél (
Vijaya Gouranga Das néven, a „korábbi-valós”
Szandik Laci). Nagyjából ennyi volt a történelemóra, melynek ismertetése szükséges volt a dekonstrukciós termék értelmezése/ befogadása érdekében.
A zalaegerszegi
Acidity Regulator kezd a
Condor légióval (
Angel Reaper), mind a hangzás éa mind a zenei téren a 80as évek végébe csöppenünk, se túl kifakultan, se túl fényesen, bár tartalmaz jó kiállásokat és részletgazdag. A banda azóta megszűnt, egy demót
Bloody Hammer Massakre (2004), 3 splitet és ezt a feldolgozást maguk után hagyva. A
Vorkuta mellett nem jutott túl sok idő rá erre a projektre, így inkább csinálják a
Drünken Bastards-t, ami érdekesség, hogy a
DB jelenlegi felállása megegyezik az utolsó
Acidity Regulator felállással.
Őket követi a komplex death metálban utazó, szintén zalaegerszegi
Age of Agony. Kellemes felvezetéssel csap a lovak közé a
Lidérces álom című
Fantom nótával, a dal az elejétől végéig felépített, megkomponált és erőteljes, ugyanezekkel a jelzőkkel tudom illetni az
Exhumált világot is, mely 92-es
Angel Reaper nóta. Minden a helyén, vérbeli old school thrash-death ízek, hell yeah!
Majd a szegedi
Diecold dönti romba a jelen pilléreit az
Apokalipszis lovasaival, remekül adják elő, hangulatos volt az eredeti dal is. Itt érzem először igazán, hogy az
Angel Reaper tagok törölgetik elérzékenyülve a szemük sarkát. Remek nóta, sok váltással és ötletesen összepakolva, néhol hihetetlenül energikus, s kellemes szólókkal, hithűen adja vissza a 87-es kezdést. A
Diecold teljesítményén amúgy egyáltalán nem vagyok meglepődve, tudván hogy két volt
Marblebog tag is zenél benne, illetve jelenleg is aktív
Tuman és
Dusk arcok.
A kicsit
Bathory, kicsit
Venom, kicsit
Infernäl Mäjesty hamvait kisvödörbe várat építgető
Black Metal című
Fantom dallal is csak tovább bizonyítanak, a régi fém ízek keverednek benne, némileg viccesen (néhol olyan, mint a
Pokolgép blackesen), de mindenképpen kellemes nosztalgiát teremt, haha, a tribute egyik legkellemesebb meglepetései voltak számomra.
A
Dusk-ra előtte tettem utalásokat és most 3 dallal is tisztelegnek, a militarista fekete fémmel feszített kimért
Fekete Örséggel (
Angel Reaper) és a színtiszta pattogós thrash/ black
Végzet utolér-rel (megint csak
Angel Reaper). Ezt követi a régi és primitív hangulata ellenére máig súlyos és gyűlölet érlelte
A Sátán én vagyok (
Fantom). A
Dusk jól teljesít, visszaadják a dalokat, de alkotásuk ettől még nem emelkedik ki az anyagból.
Már utaltam rá a cikk elején is, hogy egy külföldi zenekar is szerepet kapott, ez pedig a finn
Evoked Curse, első hallásra azt adják, amit a logójuk és a hangzás is mutat; old school Black Heavy metál némi speed hatással, haha. Ők amúgy totálisan (ha lehet így fogalmazni) hobbizenakar, hiszen már közel 10 éve léteznek/ zenélnek, ennek ellenére pár demó kazettán kívül semmit nem adtak ki. A dal amúgy rövidke, csépelős, gyűlölködő, pakolós, viszonylag eltalált, magyar suttogós károgással tálalt, érdekes színfoltja a korongnak, de nem világmegváltás!
A szegedi
Fagyhamu lehengerlő, ám ismerve a munkásságukat ez nem is nagyon lehet másképpen. Minden hangszer a helyén van, tombolnak az érzelmek, mindkét
Fantom nótát mesterien emelik a romlott fények kegyeibe. A
Lucifer jelenj meg gyilkos förmedvényként tapossa meg a hallgatót a fekete fém fegyvereivel, ezeket a komponenseket erősítik a
Pusztulj el Jehova dalban is, mégis jobban átjön az a gyűlölet, mint Lucifer testvérkéjénél. A tribute egyik legerősebb tétele, amiből
Hetonh erőteljes vokálja se von le semmit, tetszik, meg nem véletlenül erősíti az
Ahriman-t is, de
Garbat hangja akkor is jellegzetesebb volt, nah mindegy! A
Fagyhamu hozza a formáját, s valóban nem marad más utánuk, csak amit a nevük jelez…
A másik zenekar, amiben nem kellett csalódnom, a
Labyrinth of Abyss (s nekik áll talán legjobban ez az egész múltidézés, hiszen alapvetően rengeteg old school thrash/ black elem keveredett a
The Cult of Turul Pride anyagukon is). Amúgy erdélyiek, s az ottani csapatok közül szerintem az egyik legígéretesebb, némely olvasónak nevük nem csenghet ismeretlenül, hiszen a dobosuk vendég/ kisegítőként szerepelt a
Siculicidium —
Lélekösvény EP-jén. Egyet sajnálok csak… hogy csak egy
Fantom nótával járultak hozzá a tisztelgéshez, minden téren maximálisan teljesítenek, annak ellenére, hogy a számcím és a szöveg is eredetileg paródikusan hatott, itt erős gyűlölettel felvérezve adja vissza magát.
A budapesti
Ravenshadesről eddig se tudtam sokat, de ez a tribute után se sokat fog változik… az igencsak közismert
Hóhér-t című dallal tisztelegnek a
Fantom előtt. A hangulatot jól adják vissza, durván régi időket idéznek, a hangzás jó, thrash metal kevés black hatással, röhögő sátánkodással és sörösüveg csörömpöléssel indítanak, és ugyanígy zárnak is egy „Bazeg…” felkiáltással, haha, nem kicsit Infernäl Mäjesty és Celetic Frost és jóféle piás
Gehennah stuff!
A hargitai
Siculicidium régies kása őrleményeinek minden szemcséjét átissza a gyűlölet és a történelmi fény…
A magyarok nyilaitól… (
Angel Reaper) és az
Öld meg Isten szolgáját (
Fantom), nos nekik jobban áll a lassú, depresszív beteljesedés felé lépegető vontatott monstrumok erőltetése, mint a sebesség. Ennek ellenére mindkét nótában jól teljesítenek, ám a Lélekösvény 1000x eredetibb és erőteljesebb anyag.
Ezt követi, csak egy
Angel Reaper dallal tisztelegve a zalaegerszegi
Vorkuta. Az
Evild Dead kezdése igazán ígéretes, remek felvezetés, mely sajnos kaotikus kásába torkollik, ezzel sok értéket veszítve; a dob szörnyen szól, a gitárok bár erőteljesek, hiányolom a basszust és
Blizzard vokálja is jobban illik a többi anyagjukhoz, ugyanaz a helyzet, ami az előző bandával; a normál lemezeiken sokkal jobban teljesítenek, ez így csak árnyéka önmaguknak!
Zárásképpen a durván klisékbe temetkező (szinte már nevetséges és szánalmas) logojú egri
Warkult hódol az
Ártatlannal a
Fantom előtt az
Ősi dicsőséggel pedig az
Angel Reapernek.
Amilyen balfasz a zenekar „embléma” olyan hangulatos maga a zene, semmi nagy újítás nincs, de kellemes a hatás, az
Ősi dicsőség lassú, míg az
Ártatlan csépelős förmedvény, de mindkettőben jól operálnak a dallamokkal, a szólók is jók, erőteljes az egész produkció melyben nagyjából a hangszerek is mind a helyükön vannak.
Az anyagon helyet kapott még öt ráadás mp3 is.
Acid Lucifer — Lucifer jelenj meg, mely Fantom tétel és kilóg az eddigi koncepcióból, hiszen electronikus, ambientes technos-ipari dolog, mely kellemes, bár nem túl változatos (gondolom csak egy melléktermék, ezért csak mp3ban került fel a tributra). Györe András (Verdeleth, Szálasi, Schwarzlose) műve, egy electro projekt lett volna, de nem csinált vele mást, mint ezt az egy számot, ennyiben is maradt a dolog, se logó, se semmi. Egyeseknek talán ismerősebbnek tűnhet a budapesti srác munkássága, ha nem a zenekarairól, hanem az évekig tartó legkomolyabb hazai underground black metal ’zine egyszemélyes szerkesztői munkájáról teszek említést; a Garmonbozia mára már (tudtommal) nem élő dolog, holott nekem is rengeteg kellemes emlékem kapcsolódik hozzá.
Majd ezt követi az Evoked Curse a már normál audio tributon szerepet kapott Hitler a Messiás Fantom nótával finnül és angolul, némi nyelvi és koncepcionális differenciával, a srác amúgy énekel a kissé talán ismertebb Evil Angelben is.
Végül két Siculicidium dal zárja az anyagot, melyek erőteljesebb remixei a már szerephez jutott 2 nótának a tributon, így kissé jobban hangzanak, értékelhetőbbek, mondhatni remek kis dalok.
A felhozatal, mint láthattátok, vegyes, azonban az elkötelezettség 100%os, így pontozni is felesleges. Tisztelgés és hiánypótló anyag, mely egyben történelem is, a Native Pride-tól már megszokott egyszerű/ puritán kivitelezésben. A különböző (de többnyire black metál) műfaj képviselői dobják magukat a kevergő, izzó Fantom és Angel Reaper üstjébe a gyári sokszorosítású DVD-tokban napvilágot látott CD-n. Az elhangzó nóták kizárólag erre az alkalomra készültek, s az album 500 példányban jelent meg (melyből jelenleg még pár db van elfekvőbe a kiadónál).
Az old school black metál (nemzetközi) fanjainak ajánlott, a magyar black metál múltja és jelene iránt érdeklődőknek pedig egyszerűen kötelező anyag, mely jó bizonyítéka lehet, hogy nem csak egy Tormentorunk volt összesen a fekete fém múlt-halmazból!
Ára 2000 HUF + pkg!
Native Pride Productions
c/o Stauderer János
Eger – 3300
Janicsár út 14
Hungary (Europe)
www.nativeprideprod.gportal.hu