2011. október 22.
Tracklist:
01. Born To Die (2:59)
02. Pleased To Meet You (2:32)
03. Jail (1:43)
04. Outcast (2:42)
05. Victimized (2:44)
06. Time Waits (2:47)
07. Dead Inside (1:31)
08. True Love (2:19)
09. Disconnect (2:46)
10. Draw The Line (2:27)
11. You And I (2:53)
12. Still Cold (1:47)
13. Reality Unfolds (4:02)
Hossz: 33:12
Megjelenés: 2011. október 7.
Kiadó: Good Fight/Reaper Records
Webcím: Ugrás a weboldalra
A Trapped Under Ice-nak valahogy mindig úgy jön ki a lépés, hogy mínusz egyről indulva kell bizonyítaniuk. Így volt ez a két évvel ezelőtti bemutatkozó nagylemez megjelenése során is, amikor a baltimore-i zenekarnak el kellett oszlatnia mindazon tévképzeteket, hogy a Terror-főnök Scott Vogel csupán elfogultsági alapon támogatja a bandát, és így van most is, amikor a képzettársítások levetkőzését követően a zenekar ellen olyan kisebb-nagyobb lejárató kampányok vették kezdetüket, melyek igyekeznek rossz fényben feltüntetni az utcakölyök mentalitású srácokat. Ám ha elvonatkoztatunk mindettől a felesleges hírveréstől, és belátjuk, hogy a hardcore sosem volt feltétlenül összeegyeztethető a jól fésültséggel, be kell látnunk, hogy a Big Kiss Goodnight valóban eltér elődjétől.
Ám ennyire nem szabad előre rohanni, hiszen az énekes Justice a lemezt felvezető interjúkban ugyan tényleg azt nyilatkozta az új dalokról, hogy merőben mások lesznek elődjeikhez képest, ám ilyen radikális váltásról természetesen nem beszélhetünk. Inkább csak arról van szó, hogy amit a Secrets of the World dalcsokra össze tudott foglalni mindazon közvetlen zenei inspirációknak köszönhetően, melyek a mai napig meghatározzák a TUI arculatát (és úgy általában a jelenleg is tomboló revivalt), az most más szemszögből kerül bemutatásra. Ennek valódi értékét pedig abban kell felfedeznünk, hogy a NYHC iskolája alapjában véve sem egy könnyen és korlátlan mértékben tágítható zenei közeg, azonban a Big Kiss Goodnight mégis olyan arányokban tett hozzá különböző zenei paneleket – főleg a punk, a hip-hop és a metal felségterületéről, ahogy az ilyenkor lenni szokott – a zenekar arculatához, hogy így a banda második nagylemeze az év egyik leginkább megbízható felvételévé lép elő. Hiszen miről is van szó? Arról, hogy az előző nagylemezen kitapasztalt nyers és hagyományőrző, egyben a kilencvenes évek miliőjét felelevenítő közeg – jócskán felszívva magát a Madball, a Crown Of Thornz és a Blood For Blood örökségéből – két éve arra volt elég, hogy a Trapped Under Ice nemcsak bizonyítsa hitelességét, hanem mintegy a friss zenekarok élvonalába is előlépjen. Most azonban a Big Kiss Goodnight meg merte lépni azt a változtatást, melynek eredményeképp a dalok sodrása, minősége és valós dinamizmusa feledtetni tudja az esetleges áthallásokat, márpedig ezekből még mindig akad épp elég ahhoz, hogy egyöntetű siker ne koronázza meg a zenekar kiforrási folyamatának minden eddiginél karakteresebb állomását.
A karakter kérdésköre persze több tényezőből adódik össze, hiszen a riffek is magukra vettek a kötelezően sulykolós akkordok mellett egy olyan direkt groove-okra építő tartást, amely nyomokban már megvolt a korábbi felvételeken is, ennyire azonban egyszer sem keltettek olyan hatást, minthogy ezeket a dalokat egyszerűen koncertekre írták. Minden csordavokál, váltás és ismétlés kérdés nélkül beindítja a karkörzéseket, ám ezen túlmutatva a terjedelem tekintetében kissé elnyújtott, tizenhárom nótás dalcsokor belső változatosságában, és annak újszerűségében szolgáltat igazi értéket, hiszen a potenciális mosh-elemek minden korábbinál több punk-ihlette témával érintkeznek. Ezt (a produceri teendőket ellátó Chad Gilbertnek köszönhetően?) pedig olyan adaptációban érhetjük tetten, hogy a hangulat ettől csak még zsigeribb, puritánabb lesz, tehát az olyan témák, mint amik az Agnostic Frontra (meg egy csipetnyi Entombedre) emlékeztető You And I-ban, vagy épp a Time Waitsben bukkannak fel (melynek zárása akaratlanul is a Death Misanthrope c. dalának egy részét idézi fel), semmiképp sem térítik ki a lemez hangulati tartományát, irányzékát. Ám még így is számolni kell olyan szerzeménnyel, amely bátran vállalja magára ezt a feladatot, ugyanis az intermezzónak tekinthető Dead Inside beteljesületlen építkezésében kétségkívül sokkolóan hat a női vendégvokál, és itt célszerű megjegyezni, hogy Justice is minden korábbinál több dallamos énektémát vállal be: orgánuma félúton van a Holding This Moment Aaron Bedardja (True Love) és a Cruel Hand-főnök Chris között (Victimized). És talán ebből is látszik, hogy a TUI nem változtatott a recepten, csupán kitágította annak hatókörét, és ha ennek tükrében jogosak is lehetnek azok a megjegyzések, hogy univerzális értelemben vett új elem nem került be a repertoárba, attól még biztosak lehetünk benne, hogy az év egyik leginkább koncertképesebb és leginkább szerethető hardcore-dalcsokrát kaptuk meg a bandától, ahol minden egyes dal egy-egy külön részét ragadja meg a TUI világképének. Itt pedig muszáj szót ejteni a dalszövegekről, amelyek a maguk egyszerűségében is bravúrosan egyensúlyoznak személyi és közösségi problémák között, gondolva itt akár az érzelmekre, akár a politikára – a telepi attitűd szerencsére nem változott, így a zene mocska tökéletesen leképződik az egyes sorokban is.
És épp ez adja a Big Kiss Goodnight legnagyobb hitelességi faktorát, egyben erényét is, hiszen az anyag még úgy sem vállalta túl magát, hogy egyébként a ’Secrets dalcsokrához képest jelentős változást tapasztalhatunk az egyes dalszerkezetek konstruálása és belső változatossága terén is. Mindemellett persze azzal is számot kell vetnünk, hogy a Trapped Under Ice nem hoz új korszakot a hardcore-ba, és nem váltja meg a színteret – viszont bárhogy is nézzük, két év leforgása alatt a világ legmegbízhatóbb hardcore-zenekarai közé lépett elő, és ebben nagyban közrejátszik ez a lemez is, ami minden erényével és hátulütőjével együtt is helyet fog kapni az év legjobb és leginkább hallgatásra érdemes kiadványai között.
7,5/10