Progresszív dallamok a Hajdúságból – itt a debreceni dAsh új albuma

Tracklist:

01. Love You Till You Die
02. You Can’t Outrun A Thoroughbred
03. Moment
04. See No Evil, Hear No Evil, Speak No Evil
05. Remember To Be Good
06. Voices
07. The Dihydrogencarbonates
08. Depressing Enlightenment
09. Blinded By Scarlet Eyes

Műfaj: progresszív/fúziós metal

Támpont: The Contortionist, Painted in Exile, Destrage

Hossz: 46 perc

Megjelenés: 2015. január 15.

Kiadó: szerzői kiadás

Webcím: Ugrás a weboldalra

Hazai viszonylatban sajnos nem vagyunk elárasztva progresszív irányultságú zenekarokkal. Ennek lehet az okait keresni, de egy biztos, nagy hiány van, pedig lenne rá igény bőven – gondoljunk csak az őszi teltházas Animals As Leaders/Tesseract koncertre, vagy a Protest the hero és társai által a tavalyi év elején elkövetett gitár „workshop” nézőszámára, de nyugodtan fel lehet hozni a Subscribe-ot is, akik itthoni mércével is nagy tömegeket mozgatnak meg.  Ezt a hiányt próbálja csökkenteni a debreceni dAsh az új nagylemezével, a Turning Vicious-szel.

A hajdúsági formáció 2009-ben alakult, azóta két hangzóanyagot adtak ki – 2012-ben a Breath-et, és 2013-ban a Knife Causes Burial EP-t. Az évek alatt összesen egy tagcsere történt, a megüresedett frontemberi pozícióba Kiss Ádám érkezett, vele vették fel az utóbbi kiadványukat is. A lemezt hallgatva rögtön megállapítható, hogy komoly technika tudás birtokában van a zenekar, a két gitáros, Zurbó Zoltán és Rubóczki Ádám ügyesen hozza a gyors virgázásokat, hangulatos szólókat, amik a nemzetközi színtéren is megállják a helyüket, eközben a ritmus szekció végig egy erős alapot tesz a dallamok alá. A dAsh stílusa még nem forrt ki, nagyrészt a nagyágyúktól ellesett fogásokkal, sémákkal operálnak, ezeket használják fel, alakítják át a saját elképzeléseiknek megfelelően. A hatások könnyen felfedezhetőek – hallhatunk itt a Contortionist első albumára jellemző lassabb, elszállós részeket (Love you till you die; See No Evil, Hear No Evil, Speak No Evil), vagy a The Human Abstract féle neoklasszikus dallamokat is (The Dihydrogencarbonates). Ezt nem lehet felróni negatívumként, igencsak nehéz újat alkotni ebben a műfajban. Sajnos feltűnnek standard metalcore sablonok is, amiktől a jövőben mindenképpen érdemes lenne megszabadulni. Ettől függetlenül a banda mindent megtesz, hogy emlékezetes dalokat alkossanak, és ezt leginkább a lemez legnagyobb erősségét adó különböző ska, latinos, jazzes valamint funkos betétekkel érik el, amiket nagyon jó stílusérzékkel építenek be a számok szerkezetébe – többször ezek adják a tetőpontot, vagy annak előkészítését (pl: You Can’t Outrun A Thoroughbred), ezzel nagyban megnövelve a hallgatói élményt. A refrének szintén fülbemászóak, a húros szekció letisztult akkordmeneteket használ, amelyek könnyen megjegyezhetőek. Elérkeztünk az album egyik nagy gyengeségéhez, ami nem más, mint a vokáltémák. Több számban is olyan érzése támadhat a hallgatónak, mintha a refrének ismétlődnének – ez nagyrészt az ének, valamint annak ritmizálása miatt van, ettől függetlenül remek torokkal rendelkezik a frontember, jól hozza a dallamos, valamint üvöltős részeket is, az új számok esetében mindenképpen ki kéne használni a hangjában található potenciált. Nem lehet elmenni a kiejtés mellett, itt még dolgozni kell az angolon, de lehet, hogy a jövőben meg kéne próbálkozni a magyar nyelvvel. A lemez hangzása korrektre sikerült, a keverés és a maszterelés a No Silence stúdióban készült, de sajnos nélkülöz mindenfajta egyéniséget, más itt készült felvételeknek is szinte teljesen ugyanilyen a megszólalása.

Összességében a Turning Vicious egy igencsak biztató lemez, amiben nagyszerűen keverednek a kemény, technikás megoldások az egyéb zenei betétekkel. Ha kijavítják a fent említett negatívumokat, és még több teret engednek a fantáziájuknak, akkor biztos vagyok benne, hogy nagy sikereket érhetnek el. Kíváncsian várjuk, hogy milyen lesz a következő anyaguk! 7,5/10