Léleksöprő dallamok – górcső alatt a The Mindsweep, az Enter Shikari új albuma

Tracklist:

01. The Appeal & The Mindsweep I
02. The One True Colour
03. Anaesthetist
04. The Last Garrison
05. Never Let Go Of The Microscope
06. Myopia
07. Torn Apart
08. Interlude
09. The Bank of England
10. There’s A Price On Your Head
11. Dear Future Historians…
12. The Appeal & The Mindsweep II
13. Slipshod (iTunes bónusz dal)

Műfaj: kísérletezős electronicore, trancecore, metalcore

Támpont: -

Hossz: 44:42

Megjelenés: 2015. január 19.

Kiadó: Ambush Reality, Hopeless Records, PIAS Recordings

Webcím: Ugrás a weboldalra

A The Mindsweep képében az Enter Shikari negyedik nagylemezét köszönthetjük, amelyre minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy az összes rajongó epekedve várt. 2015 első havában pedig végre meg is kaptuk ezt a lemezt, ami rendesen feladja a hallgatónak a leckét. A brit banda híresen jól ötvözi az elektronikus zenét (elsősorban trancecore-t és drum and bass-t) a modern zenei szaksajtói által csak poszt-hardcore-nak definiált műfajjal, ami ugye több szakmai kérdést is felvet, hogy ez mennyire jogos-e (nekünk a breakdownokban színesített előéletük miatt a metalcore felé húz inkább a szívünk), de egy biztos: az Enter Shikari színes zenei eszköztárából fakadóan egy nagyon nehezen behatárolható zenekar műfajilag. Ezeknek az elemeknek a fúziójából pedig már a negyedik gyermekük születik, holott sokan kételkedtek kezdetben a banda sikerében. Ezt cáfolták meg a srácok rengeteg teltházas bulival, lemezeladásokkal és a rajongók növekvő számával, lássuk milyen lett a The Mindsweep.

A lemez első hallgatásra talán csalóka lehet, hiszen nem feltétlen azt a megszokott őrjöngést tapasztalhatjuk a felsorakozott 13 számban, amit eddig megszoktunk a zenekartól (mintha egy ilyenkor törvényszerűen fellépő megnyugvást, komolyodást tapasztalhatunk a srácoktól), de másodszorra, valamint a további próbálkozások során már teljesen beszippant az album, és az „ezzel kelek, ezzel fekszem” stádium lép életbe. Ez a lemez is olyan profin összerakott munka, mint a 2012-es Flash Flood Of Colour, azonban valahogy mégis teljesen más tónuson mozog a zenekar, mint legutóbb.

A kezdésként felcsendülő The Appeal & The Mindsweep I és befejezésként megalkotott II számú társa között olyan ugrások és érzések sorakoznak fel, amelyek valóban kisöprik az ember lelkét és a vadulás mellett megáll egy pillanatra és elgondolkozik. Hiszen szövegben mindig erősek voltak a fiúk (politikai retorika), ráadásul most mintha sötétebb lenne a kontextus, mint eddig, noha a témavilágban visszanyúlnak az előző lemezekhez is). Mi sem ékesebb bizonyítékai ennek, a Never Let Go Of The Microscope a pszeudo-rapjével vagy a Dear Future Historians…, amelyek meglehetősen balladai számok, kifejezetten szokatlanok és eltérőek az eddig megírt tételeiktől a fiúknak (utóbbi már-már annyira giccses, hogy majdnem levontunk érte egy pontot). Ezek a dalok rávilágítanak az Enter Shikari új dalszerkesztési kultúrájára, amelyben egyre több a higgadt metodika és az őrjöngéssel pont ellentétes szintijáték a szokásos trancecore és dnb vázon, persze utóbbi kicsit modernebb, kísérletezősebb kivitelében. A megszokott dara és Shikari-jegyek sem tűntek el természetesen: ezek adják az Anaesthetist című tétel vázát, ami a The Mindsweep talán egyik legerősebb dala, ami (videóval megspékelve) tökéletes elegye az eddig megismert gép-és hangszerhangzásnak. Az új lemez egyik legnagyobb slágerévé avanzsált The Last Garrison talán kicsit enyhének tűnhet az eddigi slágergyanús Enter Shikari dalokhoz képest (hasonlóan a Torn Aparthoz vagy a Myopiahoz), mégis teljesen megállja a helyét Rou és Chris énekváltása, a dal érezhetően egy tudatos váltás a populárisabb (érettebb?) irányvonalak felé. Az új lemez egyik legnagyobb kérdőjele, a The Bank of England lett, amit egyszerűen nehéz hova helyezni, a szám legvégéig egy tinglitangli rockszámnak tűnik, és ezen sajnos a dal végén érkező erős dobtaktus sem segít. Plusz összefoglalja, hogy miért is érződik egyfajta identitászavar a lemezen: a srácok nem tudták eldönteni, hogy mennyire vágják meg a tempót az albumon, mennyire legyenek komolyak, de közben ne vesszenek el azok a Shikari-elemek sem, amelyek miatt mindig teltház előtt zenélnek, röviden: a The Mindsweep egy egyáltalán nem egységes lemez, hiányzik egy kis összetartó erő, kohézió. Talán a „lágyulás” ellensúlyozására születhetett meg egy olyan dal is, mint a There’s A Price On Your Head, ami kb. olyan mintha a System of a Down kezdene az elején riffparádéba, majd a The Dillinger Escape Plan akarná megbontani a színpadot (a kísérletezős hegedű közjátékot a végén mi nem értjük, nagyon bizarr). Ugyanakkor el tudjuk képzelni, hogy gyorsan fankedvenc lesz. A bónusz Slipshod viszont rendesen lerúgja az oldalbordát, teljes egészében tökéletes, a dühös és egyben lehengerlő ’Shikari, az, amelyre mindenki vágyik. Reméljük mindkét hazai koncerten (a Campus fesztiválon és a Szigeten is) tolja majd a banda!

Összességében mérve a The Mindsweep egy profi korong, sok potenciállal, de a komolyodás közepette még nem találta meg a zenekar igazán a hangját. Valami nagyon hiányzik, hiába elvakult rajongó az ember, a lemezen több a populáris nóta, mint az eddigieken és ez sajnos elszomorító. Nincs meg benne az az őrületes darálás, habár az Enter Shikari esetében tudjuk, hogy a dalszövegek nélkül fabatkát sem ér az egész, és csak kérdőjeleket generál bennünk maga a zene, azonban tényként kezelendő, hogy nem ez lett a legjobb ’Shikari album. Nem a megszokott agydurrantós ES-t kaptuk, hanem egy kissé lagymatagabb, több helyen lötyögősebb változatot, amin rengeteget dob a dalszövegek mélysége és mondanivalója (itt nagyobb a fejlődés, mint a hangszeres kreativitásban, a politikai témáik bővültek: bank korrupció, NHS védelme stb.). Végeredményben ne legyünk olyan kritikusak ezzel a negyedik koronggal, mert azért mégsem játszhatnak örökké egy tini hallgatói körnek, aki 2007-ben már ott volt velük, az bizony ugyanúgy öregedett velük, stagnálni pedig a zeneiparban mindennél rosszabb. A világsajtó nagyon jól fogadta és összességében hallgatásról-hallgatásra hallgattatja magát egyre jobban. 7/10