Iwrestledabearonce – Ruining It For Everybody

Tracklist:

01. Next Visible Delicious
02. You Know That Ain’t Them Dogs' Real Voices
03. Deodorant Can’t Fix Ugly
04. This Head Music Makes My Eyes Rain
05. It Is “Bro” Isn’t It?
06. Gold Jacket, Green Jacket
07. Break It Down Camacho
08. Stay to the Right
09. I’m Gonna Shoot
10. Karate Nipples
11. Button It Up

Hossz: 31:46

Megjelenés: 2011. Július 26.

Kiadó: Century Media

Webcím: Ugrás a weboldalra

Négy év, egy nagylemez, egy EP, és olyan szintű marketingtudás, hogy a BGF-es tanárok szégyenükben már égethetnék is a legutóbb megszerzett státuspapírjaikat. Röviden így lehetne összefoglalni a louisianai Iwrestledabearonce eddigi történéseit. Tény, hogy két évvel ezelőtt megjelenő nagylemezük, ami eleve megkésett volt a matekos tördelések színterén, és nem egy sebből vérzett, mégis bírt annyi újdonságértékkel Krysta és a cukormázas imidzs miatt, hogy az emberek felfigyeljenek rájuk. Egy alapvetően kellemes hallgatnivalóval volt dolgunk, amelyet ha kicsit komolyabbra vettek volna (na nem tartásban, hanem a dalok összeszedettségét, karakterét tekintve), akkor nagyon is impozáns kiadvány lenne. Valószínűleg ők is érezték, hogy jó ez, de azért kevés lesz másodszor is elsütni ugyanazt, így aztán a PR-gépezet is rendesen beindult. A közösségi oldalak folyamatos bugyuzgatása, másodpercenként új merch, fan clubok, black metálos baromkodás, és így tovább: a figyelmet fenn kell tartani. A kemény munka meg is hozta a gyümölcsét, és rövid időn belül hatalmas rajongótábort szedett össze magának a zenekar, és véleményem szerint ez a hamar meghozott siker lesz a vesztük, legalábbis az alábbi lemezből ez szűrhető le.

Azt kell mondjam, a Ruining It For Everybody sem rossz, csak az a probléma, hogy nem is jó. Miközben hallgatjuk, nem fog elfogni  bennünket a „te jó ég, ez meg mi?” érzés katarzisa, de úgy sem fogjuk érezni, hogy nem lenne-e érdemes esetleg más hallgatnivaló után nézni. A legrosszabb az egészben, hogy akár jó is lehetne az összhatás, ugyanis minden adottságuk meglenne a zenészeknek, hogy kiváló munkát tegyenek le az asztalra, tanulva az előző lemez alkalmi buktatóiból, és főképp arról, hogy a komolytalan attitűdöt épp a zenei összeszedettségnek kéne kompenzálnia. Ám az illetékesek mindezt feláldozzák, hogy megfeleljenek az aktuális trendnek és elvárásoknak, fenntartva ezzel a gigantikus rajongótáborukat. Értem én, hogy valamiből meg kell élni, de azért nem árt, ha tarthatunk egy-két tükröt is otthon. A dalokon látszik, hogy előre betervezett slágerlemezt akartak csinálni, amivel nem is lenne probléma, hiszen a recept sikere korábban is működött: végy számtalan popkulturális utalást, higítsd fel némi cukormázban, majd robbantsd szét brutális riffekkel és nyakatekert témákkal, amik közé ne felejts el deathcore-elemeket sem pakolni, hiszen az fogja majd egységbe mindazt, amit Krysta az égbe kiált. Ugyanakkor az IWABO tagjai beleestek abba a hibába, hogy az előbbi töredezettség okán a dalok bizonyos részei kiváltképp érdekesek, ám ezeket sikerült egymástól teljesen értelmetlen, enervált breakdownokkal szétválasztani, és ha el is tekintünk attól a pár ildomos kivételtől, még így sem dalokról, csupán témahalmokról beszélhetünk. Ám mindennek véleményem szerint nem időhúzás és ötlettelenség az oka, hanem  az, hogy ezt akarja hallani a nép. Magukkal a breakdownokkal nem is lenne gond, ha ügyesen és arányosan használnák őket, hiszen az előző lemezen is voltak nagyon jól elhelyezett darabok, rendes funkcióval ellátva. Itt viszont teljesen megtörik a számokat, nem hagyják kibontakozni az egyes témákat, még úgy sem, hogy azt le lehetne írni a matekosság ködösítő álcájával. Ami viszont nagyot ment a helyzeten (ahogy a bemutatkozó lemez esetében is), az Krysta Cameron tiszta orgánuma. Az ordításai egy kissé még mindig erotikusan hatnak, de az énekdallamai nagyon is rendben vannak, mi több, a húzóerejét is tudják adni bizonyos nótáknak. Ez szerencsére már a próbateremben is feltűnt, így sokkal többet énekel a hölgyemény, ami jót tesz az anyagnak: színesíti, feloldozza azt. És akármennyire is furcsa, néha pont ez adja meg neki azt a különlegességet annak, amit egyébként hangszeres tudásukkal is elérhetnének. Például a Deodorant Can’t Fix Ugly végén kicsit gospelesre sikerült elszállás nagyon rendbe rakja a számot. Mindemellett a szintetizátor használata is nagyon rendszertelen, hiszen például ahogy a Karate Nipples-t – amire a zenekar marketingfogásait ismerve bizonyára lesz klip is, és a címszereplő jelenséget fogjuk benne viszontlátni – a második felében használt elektronikus effektezés menti meg, addig az indító The Next Visible Delicious egyes részein ront az amúgy is elég közepes számon, holott állandósult ellentétek kísérik végig a dalokat.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=pwgMMtgSTVE

És épp ez a probléma, hogy vannak nagyon jó ötletei a zenekarnak, és nem csak az extremitás látszatát akarnának letolni az emberek torkán, és nem érdekelné őket a rajongótábor nagysága (valamint azért egy kis komolyságot is magukra szednének) a műfaj kiváló zenekara lehetnének. Ugyanis hallani lehet, hogy a gitárosok tudnak játszani a hangszereiken, Krysta tud énekelni, vannak ötletes témáik, és jó dalt is tudnak írni ha akarnak (lásd például az előző albumról az érzelmeinkre is remekül ható The Cat’s Pyjamas-t), de jelen formában ez nem jó. Nem is rossz, mint már említettem. Egyszerűen közepes, nem a hangszeres tudásukhoz és a lehetőségeikhez méltó: túlzottan színes és szagos ahhoz, hogy értékítéleti alapon is komolyan lehessen venni azokat a cirádás paneleket, amiket előttük már kellőképp felhasználtak szinte minden téren. Emiatt pedig az album címe sem találó, hisz nem mindenkinek rontották el, hanem saját maguknak.

10/6.