Így kell szépen visszatérni – kritika a Slipknot lemezéről!

Tracklist:

1. XIX
2. Sarcastrophe
3. AOV
4. The Devil In I
5. Killpop
6. Skeptic
7. Lech
8. Goodbye
9. Nomadic
10. The One That Kills the Least
11. Custer
12. Be Prepared for Hell
13. The Negative One
14. If Rain Is What You Want

Műfaj: alternatív metal

Támpont: Slipknot

Hossz: 63:51

Megjelenés: 2014. október 17.

Kiadó: Roadrunner Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Nem igazán létezik olyan fémzenét kedvelő ember a világon, aki nem hallott még a Slipknotról. A lassan 20 éves maszkos brigád nagy sebességgel gázolt át a metalvilágon első két kiadványával, hogy azután egy dallamosabb váltással megosszák rajongótáborukat és magukra süssék az azóta is levakarhatatlan „Slipsour” (ez utalás az énekes másik zenekarára, a dallamosabb „öltönyösmetal” Stone Sour zenekarra) bélyeget. A basszusgitáros Paul Gray 2010-ben bekövetkezett tragikus halála után döntött úgy a zenekar, hogy jelen cikkünk tárgyául szolgáló lemezt az ő emlékének szentelik, és egy igazi arcba mászó, régisulis Slipknot lemezt készítenek el. De vajon hitelt adhatunk szavaiknak vagy az egész csak egy marketingfogás volt az érdeklődés felkorbácsolása miatt?

10417555_10152596807397672_875556798551354234_n JS54916334Ha onnan közelítjük meg a kérdést, hogy valóban kemény lett-e a dalcsokor, akkor elmondhatjuk, hogy tényleg a Vol 3. és az IOWA között áll a lemez, ahogy azt Corey Taylor ígérte. Csak úgy sorjáznak a keményebbnél keményebb tételek, még az ortodox ősrajongók is csak elismerően csettinthetnek a zseniális intró után berobbanó Sarcastrophe, vagy akár egy The HereticAnthem-el simán egy lapon említhető abszolút koncertsláger Custer hallatán. A tempó csak egy-egy gigaslágerig (The Devil In I) vagy melankolikus átvezető dalig (Goodbye) lassul, ennek ellenére a lemez felépítése teljesen egységes, a dalok sorrendje gondos átgondoltságra utal.A hangzás szintén a zenekar keményebb korszakának adózik, a perkussziós dobot és elektronikus elemek adta lehetőségeket maximálisan(néha túlzottan is) kihasználó hangzást kapunk, amiből szerencsére nem keverték ki a szart a stúdióban. Hatalmas fegyvertény Corey Taylor énekes teljesítménye, aki nemcsak egy remek énekes remek énektémákkal, de nagyon jó szövegíró és frontember is.  A Slipknotra mindig jellemző volt az, hogy amellett, hogy brutális, arcbamászó és szélsőséges zenét játszottak, rendre sikerült olyan dalokat írniuk, amik azonnali slágerré váltak (akár a mainstream médiában, akár a több tízezer főt megmozgató koncertjeiken) a fenti dolgok ellenére is. Itt meg is érkeztünk ahhoz a dologhoz, ami a nagy részben megakadályozza a lemezt abban, hogy elejétől a végéig egy remek kiadványról beszéljünk. Hiába a bivalyerős kezdés, vagy egy-egy sláger, ha egyszerűen képtelen fenntartani az érdeklődést a lemez a teljes időtartamra. Kis részben felróható ez a hosszúságnak is (a dalok nagy része majdnem 5 perces amellett, hogy nem beszélhetünk túl komplex számokról), de legnagyobb részt annak, hogy a lemez középrésze elég unalmas csak mérsékelten szórakoztató és a végén is találunk olyan dalokat, amik mellőzik a Slipknot által képviselt erőt vagy slágerességet. Nem feltétlenül rossz, csak simán érdektelen számokról van szó, amik nem feltétlenül indítják be az embert (maximum ásításra). Rossz lemezről mindezek ellenére mégsem beszélhetünk, szerencsére bőven akadnak olyan dalok is, amiket jó ideig lehetetlen lesz levakarni a lejátszási listákról.


Összességében elmondható, hogy az ősfanok megnyugodhatnak, aki eddig savazta őket ezután is fogja, de szerencsére a Slipknot nem állt be a kiégett zenekarok sorába (ezen nyilván lehet vitatkozni a régi lemezeket hallgatva), akikről süt, hogy csak a megélhetésükért csinálnak lemezeket (vagy csak jól rejtegetik). 8\10