2011. szeptember 1.
Tracklist:
01. We Live Alone...
02. Eye For An Eye
03. Oceans
04. Letting Go
05. The Lost And Alone
06. Forget
07. Beneath The Skin
08. Dead Ends
09. Endings
10. ...And That's How We Die
Amíg én továbbra is várok arra, hogy valami önálló, új műfaj szülessen mostanában, úgy látszik, a poszt-rock szépen lassan körbekurválkodik a kurrens irányzatokon. Olyankor, amikor épp nem mashup-szerű végeredménnyel teszi ezt, előnyös tud lenni a dolog mindkét fél számára, a poszt-rock sablonosságát/unalmasságát is megtöri, és szinte bármelyik más vonal kap egy új ízt, szentimentalizmussal és pátosszal. Most úgy látszik a hardcore-t is célba vette.
A hertfordshire-i Heights 2009-ben állt össze, és még abban az évben összeraktak egy EP-t: a The Land, The Ocean, The Distance egy érzelmes, súlyos, becsületesen összerakott és jól megszólaló anyag, különösebb izgalom nélkül. A metálos-hardcore-os elemek ismerősek pl. Twelve Tribes lemezekről, a lassú, billentyűvel megtámasztott, magas ívvel dallamos részekről néha a The Devil Wears Prada neve is beugorhat, bár azért már itt is sokkal inkább a poszt-rock világra emlékeztettek, mint a metalcore hullám innenső végét képviselő zenekarok dolgaira. Ezt a keveréket definiálták saját maguk számára Garden City grooves-nak, ami szerencsére nem terjedt el, mint műfaji elnevezés. Minden esetre otthon igen jó fogadtatásra talált, rengeteg koncert követte az EP-t a szigetországon belül és Európában egyaránt, tavaly ősszel a Flood vs Hurricane turnéval Budapestre is eljöttek (utána januárban majdnem megint), végül pedig a Mediaskare (pl. As Blood Runs Black, The Ghost Inside, It Prevails, stb.) igazolta le őket, a nagylemez már rajtuk keresztül került a polcokra.
Nem tudom, hogy ehhez mennyi köze volt a kiadónak és a körülöttük lévő apparátusnak, de a Dead Endsen nyoma sincs annak az ügyetlenségnek, ami a debüt EP sorsát nálam megpecsételte. A számokból igazán kevés kivételtől eltekintve hiányzik a sallang, nagyon kiegyensúlyozott a lemez és szerencsére maradéktalanul sikerült kigyomlálni az EP-n igen szerencsétlen dallamos énekes próbálkozásokat. Az „alapokat”, ezt a Garden City grooves koncepciót is sikerült feljavítani, a metál- és régebbi iskolás hardcore elemek is sokkal pontosabban és természetesnek hatóan illeszkednek egymás- és a helyenként ugyan kigiccsesedő, de mindig a jó ízlés határain belül maradó érzelmes, atmoszférikus elemek mellé. Egy-egy melléfogást leszámítva (pl. breakdown az Oceans végén) minden tétel nagyon okosan van összerakva, a kevés riff, amit Tom Green és Dean Richardson beleépít nem bonyolult, nem is formabontóan újszerű, de mindig nagyon a helyükön vannak, addig és úgy szólnak, ahogyan kell nekik, Thomas Debaere hangja pedig nem inog meg a nem épp 37 perc alatt. És bár jogosan tartanál attól, hogy ez így ebben a formában nem kéne működjön, nem leszel elégedetlen a lemez végén. Ahogyan egy-egy dallamív a lemezen, úgy az is közhelyes, hogy az EP-ről kidobtak mindent, ami rossz volt, ami pedig jó volt, azt tovább csiszolták, de ahogyan azok a dallamívek is, úgy ez a kijelentés is vállalhatónak és működőképesnek érződik a Dead Ends esetében.
A slusszpoén a lemez és úgy en bloc a Heights esetében (kivéve az Eye For An Eye katasztrofális klipjét) az, hogy az albumot hallva leginkább a kiforrott/megérett/felnőtt jelzők ugranak be. Nagyon jó a hangzás, jó számokkal van tele, még a körítés is jó, egy relatíve nagy underground kiadónál jött ki, Jonathan Vigil a The Ghost Inside-ból vendégeskedik (The Lost And Alone) stb. És ha figyelembe veszed azt, hogy ez a zenekar 2009-ben alakult gyakorlatilag tizenévesekből, akkor ez már kicsit ijesztővé is válik. Ha valaki, akkor a Heights egyértelműen megérdemli a figyelmet, amit kap, és anélkül, hogy bármit is el szeretnék vitatni tőlük, kíváncsi vagyok, hogy vajon milyen következményei lesznek annak, hogy gyakorlatilag csettintésre ott találja magát egy zenekar pl. a Download fesztiválon, a Kerrang magazinban és egyetlen EPvel a zsebében már Európa legtöbb nagyvárosát megjárta. Igazán remélem, hogy semmi rossz, és, hogy sikerül tartani a fejlődésnek ezt az ütemét a következő, jövőre ígért lemezen is.
Pontszám: 8.5/10