2010. július 16.
Tracklist:
1. 46x
2. Anamnesis of Critical
3. Morbidity of White Pomegranate
4. Jade Vine
5. Echoic Cold Wrist
6. Halcyon
7. Butterfly in Right Helicoid
8. Veritas
Japán. Egy ország, ami évszázadokig teljesen elszigetelte magát nagyjából mindenkitől, és amelynek tömegkultúrája az újdsonság erejével csapott le Európára és Amerikára az utóbbi pár évtizedben, külön japánimádó szubkultúrát kialakítva a fiatalok közt: ez az ország fogalom lett a könyvekben, filmekben, képregényekben, videojátékokban, és természetesen a zenében is. Bár a legtöbb európai fül számára az ottani pop-, és rocksztárok emészthetetlenek, az undergroundabb műfajokban alkotó zenészeik sikerrel léptek túl a sziget határain, és mára már számos stílusban a legjobbak közt vannak – elég itt a Monora, az Envy-re, a Factre, a Zeni Gevára, vagy a Maximum the Hormone-ra 1000 travels of Jawaharlalra gondolni. Vagy épp a Heaven in Her Arms-ra.
A nevüket egy zseniális Converge dalból kölcsönző zenekar mára már egyik legfontosabb része lett az egyre növekvő japán screamo színtérnek, amit olyan zenekarok neve fémjelez, mint az Envy, vagy a Killie. Akik ismerik ezt a két bandát, tudhatják, hogy a műfajon belül akár el is különíthetünk „japán screamo”-t, hiszen állandó vendég dalaikban a poszt-rock, és az azzal járó hangulatfokozó elemek (akár anyanyelvi beszéd is). A srácok lemezein is egyre inkább dominálnak a lassú tempók, ilyen szempontból ugyanazt az utat figyelhetjük meg az eddig megjelent spliteken, nagylemezen, és ep-n át, mint amit az Envy járt be (ők ugye az Insomniac Doze-zal váltottak nagyot) – a Paraselene tehát nem hoz nagy meglepetéseket. Már anno az Erosion of the Black Speckle-ön is elég sok atmoszférateremtő, poszt-rockos átkötés volt, de a második album már-már szinte csak ebből áll, üvöltésekkel megspékelve, gondoljunk csak a Jade Vine és Echoic Cold Wrist által képviselt, screamo elemeket nem tartalmazó tíz percre. Persze jön utána következő majd negyedórával azért kárpótolják a műfajra éhes rajongókat, de néhol már tényleg úgy tűnik, hogy ez egy leegyszerűsített, üvöltős Mono. A kérdés, hogy működik-e? Erre a választ nagyjából a lemezt nyitó 46x huszadik másodpercében kapjuk meg: igen. A hátborzongató, éjsötét western hangulatot árasztó intro egyből berántja az embert az album depresszív, sötét világába, és a korong csúcspontjának számító Morbidity of White Pomegranate végéig nem is ereszti ki a lelket ízekre szedő, gyakran teljesen a „háttérbe” kevert üvöltések és az egészen katartikus gitártémák bűvköréből.
Nagyon precíz, és andalító hangjai ellenére is felörlő lemez a Paraselene, ami talán csak a záró Veritas-nál inog meg: a tizenegyperces tétel egy szép, „haldokló szerelmétől búcsút vesz a szamuráj”-szerű, de a lemez összképéből picit kilógó poszt-rock darab, amíg az Erosion’ lezárása után az ember anno csupán pislogni tudott, most csak lelassul a szívverése. Más kérdés, hogy az azt megelőző 43 perc erejét nem tudná elvenni egy kétszer ilyen hosszú zárás sem, és bár lehet úgy vélekedni, hogy a kissé túl sokszor használt poszt-rock betétek miatt a Paraselene nem közelíti meg a debütalbum lélekgyilkoló hatását, számomra elég bizonyíték volt az a lemez működőképessége mellett, hogy a hőségriadó és a strandszezon közepén is apátiával tudta megtölteni a szobámat. Akik nyáron is a viharfelhőket szeretik a legjobban, azoknak megérkezett az évszak lemeze.
9/10