2011. június 4.
Tracklist:
01. Ain't Fit To Live Here (3:05)
02. No Good, Mr. Holden (4:46)
03. Hisingen Blues (4:13)
04. Uncomfortably Numb (6:11)
05. Buying Truth (Tack og Förlåt) (3:27)
06. Longing (4:49)
07. Ungrateful Are The Dead (3:09)
08. Rss (3:48)
09. The Siren (6:00)
Ha van olyan műfaj, ahol nemhogy kínos a múlthoz való visszatérés, hanem egyenesen színtérpont jár érte, az bizonyára a klasszikus értelemben vett autentikus rockzene, hiszen a hetvenes évek ősforrásának még megvolt az a bájos illúziója, hogy a hangulati átmenetek kimeríthetetlennek tűntek. Nem véletlen, hogy a Black Sabbath, a Cream és a Led Zeppelin hangzását a lemért szintetikus anyagok tömegén túl csak a zenével szemben táplált halhatatlan szerelem kerekítette ki igazán: és így, negyven év elteltével valami hasonlót csinál az utóbbi hónapok egyik legfelkapottabb norvég bandája, a Graveyard is.
Holott a zenekar egyáltalán nem új arc a színtéren, sőt: elődjének, a Norrskennek feloszlása adta a világnak azt a Witchcraftot is, amely ismét divatba hozta a hetvenes évek doom felé kacsintó, ám még kellőképp a bluesra épülő (okkult) örömzenei attitűdjét, és a Graveyarddal szemben is csak annyi a különbség, hogy jelen esetben a Nuclear Blast üdvöskéje jobban ragaszkodik tulajdon gyökereihez, nevezetesen a bevezetőben említett Led Zeppelinhez és a Creamhez. Mindazonáltal mégis felmerül a kérdés: mi az oka annak, hogy a zenekart a nemzetközi sajtó a Kvelertakhoz hasonlóan egy emberként emelte piedesztálra, és mégis mivel több a Graveyard bármelyik olyan bandánál, amelyik az utóbbi négy évben is hasonló kísérletbe fogott? A válasz egyszerű: a széles értelemben vett nemzetközi lapjárás egyáltalán nem követte behatóan a műfaj újbóli térhódítását (így a Jex Thoth és a Blood Ceremony is inkább csak egzotikum maradt a műfaji körforgásban, mintsem méltán megbecsült és kiemelt banda), és a Nuclear Blast ezt ügyesen is ragadta meg, hiszen kvázi-újdonságként mutatja be egy eleve reménységként kezelt banda valós kiforrását. Ezt pedig azért fontos kihangsúlyozni, mert a Hisingen Blues dalaiban a 2008-as bemutatkozással szemben már nincs meg az a túlzottan is érzékelhető bizonyításvágy, ami kissé háttérbe szorította a hangulat előretörését – márpedig ez a végtelenül szabad, kicsit sátáni, ám teljes mértékben szerethető és organikus letisztultság megköveteli azt a lazaságot, amihez csak most került igazán közel a Graveyard legénysége. Ennek tükrében pedig a zenekar 2011-es felfutásának három összetevője van:
Ezek pedig kellő szerephez is jutnak a banda imidzsében, legyen szó dalszövegekről vagy vizuális külcsínről egyaránt. És épp ez a Graveyard legnagyobb fegyverténye is: eszközhasználata teljesen kiforrt, és mivel minden zenei és tartalmi elem a helyén van, így az egyes dalok hangulata is felül tud kerekedni a nyilvános hagyományápolás szintjén, aminek köszönhetően egy maximálisan élvezhető, szerethető produktumot kap az érdeklődő hallgatóság. Több pedig nem is feltétlenül van ebben a közegben, hiszen minden egyes megidézett hangulat és gitártéma (legyen szó az aláfestő csörgődobról vagy az alkalmi orgonás betétektől, esetleg a pszichedelikus betétekről és a bluesos kiállásokról), na meg a tagok kinézete alapján azt is gondolhatnánk, hogy egy negyven évig lappangó, kiadatlan felvétellel van dolgunk. Az egyetlen felismerhetőséget talán a hangzás adja, amely ugyan kellően letisztult és bájosan tompított ahhoz, hogy a korban való illeszkedés itt is megjelenjen, ám mégis túl erősen szól minden ahhoz, hogy tisztában legyünk a Hisingen Blues datálásával. Ez azonban tényleg csak sokadlagos paraméter, mert a zene a Graveyard fennállása során először tényleg magáról a zenéről, annak kortalan tükröződéséről és hiánytalan felelevenítéséről szól, így feloldódott a bemutatkozó nagylemez adta látens határozatlanság, és ez valóban az év egyik legtermészetesebb, legőszintébb lemezét eredményezte.
Dalokat kiemelni lényegében felesleges is, hiszen a maradéktalanul bekebelező hangulat szerencsére önmagát adja első hangtól az utolsóig, és ennek tükrében abban is biztosak lehetünk, hogy az idősebbek épp annyi örömüket lelik majd ebben a tudatosan retrospektív, sokszínű ám mégis egységes zenei közegben, mint azok a fiatalabb hallgatók, akik számára ez még újdonságként hat. Mert a nyári kánikulában is van élet a pop-punkon túl, így ha szeretnél borzas szakállat növeszteni, és szerelemre lobbanni minden ezen világon túli, és ebben való élőlénnyel egy szeánsz keretein belül, a Graveyard új lemeze megadja majd ehhez az alaphangulatot.
7,5/10.