Fireworks – Gospel

Tracklist:

1. Arrows
2. I Was Born In the Dark
3. Xs On Trees
4. We’re Still Pioneers
5. Teeth
6. Oh, Why Can’t We Start Old And Get Younger
7. Summer
8. Life Is Killing Me
9. I Am the Challenger
10. Paintings Of Paul Revere
11. I Locked My Time Capsule
12. The Wild Bunch

Hossz: 36:02

Megjelenés: 2011. május 24.

Kiadó: Triple Crown

Webcím: Ugrás a weboldalra

Mindig jó érzéssel tölt el, amikor egy pop-punk lemezről írhatok, ráadásul pont egy ilyen szép, napsütéses napon, amikor elszabadulnak az endorfinok a szervezetben. Ilyenkor nincs is jobb érzés, mint mikor a buszon a fülesből áradnak körbe-körbe a melódiák, miközben az ablakon kitekintve a napfény nyaldossa az arcunkat. Ráadásul itt van nekünk ez a lemez, amely finom fagylaltként olvad el a füleinkben és nem győzünk hálálkodni neki, hogy így felfrissít bennünket ebben a hőségben. Nos, a srácok a Nagy-tavak strandjairól bizony hozzánk is eltolták a fagylaltos kocsit, mi pedig udvariasak vagyunk, és nem utasítjuk vissza őket. Gospel ízű gombócot még úgysem kóstoltunk, buszon ülve meg pláne nem.

A michigani srácok 2009-ben a Chad Gilbert produceri tevékenysége mellett elkövetett All I Have To Offer Is My Own Confusion címet viselő lemezükkel robbantak be a pop-punk egére, igazi „tüzijátékot” rendezve. A New Found Glory magasiskoláján felnőtt zenekar számos alkalommal adott éket szülővárosának – többek között leginkább Detroit című tételükben – de ezúttal továbbmentek és Gospel elnevezésű, új lemezükkel a Detroitban valaha volt legnagyobb hatású zenei irányzatot kívánták szentesíteni, a gospelt. Így többek között olyan embereknek emelve emléket, mint Della Reese, Mattie Moss Clark vagy a Grammy-díjas Aretha Franklin, de nem feledkezhetünk meg a Winans családról sem, akik két Grammy-díjas gospel énekessel ajándékozták meg a világot: Cece és BeBe Winansszel.

Az első korong szerencsés világrajövetele után a nem túl gazdag detroiti pop-punk színtér, valamint a műfaj új hullámának egyik legkiemelkedőbb zenekárává nőtték ki magukat, köszönhetően a stílus egyedi értelmezésének, Dave Mackinder erős orrhangjának és a nagyon pozitív kisugárzásnak. Nos, hogy a Gospel zenei világát megértsük, a két lemez közt tátongó folyamon kell átevickélnünk magunkat, de a srácok ebben is segítettek, hisz a Bonfires EP, a Gospel előfutáraként biztos pontot – illetve hidat – képzett a két album mondanivalója és zenei karakterisztikái között. A nyúlfarknyi, mindössze három tételt tartalmazó korong hangvétele visszafogottságra utal, a pop-punk szellemisége még mindig jelen van, de a mondanivaló tálalása átkonvertálódott egy más irányzatba. Azt is mondhatnánk, hogy a „pirotechnikai eszköztár” kapott egy közvetett visszafogottságot – mind a Bonfires EP-en, mind Gospelen – és nem vagdalóznak olyan kamasz módon, mint eddig. A sebességben is történt egy visszaváltás (igaz, néha elszabadulnak a tempósztrádán, példa erre az I Was Born In The Dark) 3-asba, de mindezt tették úgy, hogy a dallamvilág nem vesztette el a varázsát és talán életük munkáját hallhatjuk a Gospel dalcsokrán. Chris Mojan, a Fireworks gitárosa a „felnőtt” váltásról úgy nyilatkozott, hogy a fő befolyás elsősorban Brian McTernan producer volt, akivel az írási procedúra is jobban elnyúlt, jobban, mint az előző lemez esetében. Valószínű, hogy ezért is lett a Gospel egy jóval felnőttebb, visszafogottabb, de még így is nagyon pimasz – és egyben bájos – lemez, amely a néhol negatívabb szövegkörnyezete mellett is képes pozitív összképpel lecsapódni. Hasonló váltásokat már számos alkalommal tapasztalhattunk a pop-punk történetében, talán a legjellemzőbb az esetre a 2002-2004 közötti időszak lehetett. Többek között olyan elfeledett pop-punk zenekarok cseréltek ilyen módon személyiséget, mint a Weak At Best, vagy az újabb bandák egyik legfontosabbikának, a The Wonder Yearsnek egyik legkedveltebb bandája, a Fairweather.

A korábban megjelent Arrows című tétel, a srácok által valaha írt legjobb dal, egyszerűen nincsen párja, sőt a verzékben értelmet nyer a fentebb említett visszafogottság kérdése is: „So I stopped running, started walking instead / It was all in my head / Nothing’s against me / This war was more civil, I realized / I had to, to see from both sides”. A teljes nóta szinte ars poeticai jelzőkkel bír és egy bevezetést ad ahhoz, hogy mire is számíthatunk a Gospel dalcsokrán. A lemez kiváló példája annak, hogy mennyire elválasztódik egymástól a nyugati és a keleti színtér a tengerentúlon. A kaliforniai színtérrel ellentétben a keleti zenekarok igyekeznek néhol keresni a 2000-es évek elején uralkodó emo/pop-punk kereszteződésből szült zenei világot, igaz ebből erős kivételt élvez pl. a massachusettsi Four Year Strong. A Gospel dallamvilágában is megtalálhatóak ezek a hatások, legjobban a Teeth, Summer, Paintings of Paul Revere és az I Locked My Time Capsule négyesében. Ugyanakkor a srácok igyekeztek hűek maradni gyökereikhez is, így a lemez főként az Arrows után felsorakozó tételekkel – kiváltképp a We’re Still Piooners esetében – megidézi az előző album felszabadult hangulatát, de nem feledkezhetünk meg a Life Is Killing Me-ről sem, amely egyenesen a korábbi EP-ek Fireworksét kopogtatja a dobhártyánkon. A letisztult és andalító hangzás lehetővé teszi, hogy a felmerült ötletek a lehető legkreatívabban valósulhassanak meg, ebben nagy szerepet játszott Brian McTernan. Az ember a változatos pop-punk panelek között csak kapkodja a fejét és egyre többször akarja hallani, hisz minden egyes hallgatással tud valami újat adni, valami megmagyarázhatatlant, egy kis időutazást, amelyre mostanában olyan kevesen képesek. Egy igazi „bumeráng-korong”, amely mindig visszatér a lemezlejátszóba.

A srácok jól hallhatóan nem kívánnak követni semmilyen pop-punk irányzatot, ehelyett megöntik maguk elé a bitument és a saját maguk alkotta úton haladnak tovább, nem is akárhogyan! A korong zárótételében a Wild Bunch-ban érti meg a hallgató igazán, hogy miről is szólt ez a lemez a srácok számára: „We all grew up weird enough / To laugh at how we used to be”. Ez egy érett és egyben kiváló lemez. Bátran tudom ajánlani bárkinek, aki egy könnyedebb hallgatnivalóra vágyik. A pop-punk szerelmeseinek pedig egyenesen kötelező, hiszen egy igazi csemege azoknak, akik a színtér kiválóságait az évezred elejétől fogva nyomon követik. Azoknak ez a lemez maga lesz a paradicsom.

9.5/10