Erra – Augment

Tracklist:

1. Alpha Seed
2. Pulse
3. Dreamwalkers
4. Frostbite
5. Hybrid Earth
6. Rebirth
7. Ultraviolet
8. Spirits Away
9. Prometheus
10. Crimson
11. Augment
12. Dementia

Műfaj: metalcore

Támpont: Misery Signals, Northlane, Born of Osiris

Hossz: 52:42

Megjelenés: 2013. október 29.

Kiadó: Tragic Hero Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Van ugye az eset, amikor egy zenekar megpróbálja elhitetni magáról, hogy dugig van tömve muzikális tartalommal, pedig nem is. Álprogresszív tördelések, delayezett gitárok, szintiszőnyegek és még sok más eszköz áll az idevágó bandák rendelkezésére ennek érdekében, de igazából, aki meghallgatott valaha is legalább két progresszív metal vagy djent lemezt, az nem szokott bedőlni ilyesminek. Viszont olyan is előfordul időnként, hogy egy hangszeres ötletektől vibráló banda igyekszik elhitetni magáról azt, hogy trendi scene zenekar, azok számára is érthető és élvezhető megoldásokkal — mint a kemény üvöltés és a dallamos ének ízléses és igényes keveréke —, akik nem szeretik a túlbonyolított zenét. Az Erra pedig utóbbi kategória egyik legügyesebb képviselője, akikkel kapcsolatban az alábbiakban pár perces műfajkaméleon-boncolásunkat olvashatjátok.

Azt persze tudjuk, hogy nem mind arany, ami progresszív: hiába kapunk iszonyatosan technikás és összetett lemezt, simán lehet egy arpeggiókkal és tekerésekkel karácsonyfaként teleaggatott, de üres hangmintagyűjtemény a végeredmény. Az Augment végül tartalmas is lett, meg nem is, de alapvetően a hallgathatóságát, mi több, élvezhetőségét a bevezetőben említett álcázómódnak is köszönheti (a The Devil Wears Prada és a blessthefall egész biztos eszünkbe jut majd, miközben befogadjuk). Így ugyanis kénytelenek voltak jobbára megszerkesztett dalokat írni, módjával halmozni a témákat, és a kevesebb több lett: simán bebizonyítják, hogy képesek mindarra technikailag, amire a dalmonstrumokat író bandák, úgy, hogy náluk mindössze egyszer megy hat perc fölé a játékidő. A másik pozitívum, hogy jó helyekről is érkezett bőven inspiráció (a teljesség igénye nélkül: Misery Signals, Born of Osiris, August Burns Red, Periphery, Lower Definition). A zenekar amúgy büszkén vállalja is, hogy hasonlít a kedvenceire, és e gesztus nélkül igazából kínos is lenne, hogy lényegében egyetlen eredeti elképzelést sem hallhatunk a lemezen. Más és más összeállításban ugyan, de az Erra zenéjének elemei rendre visszaköszönnek a pályatársak munkáiban, és az is okot ad egy kiadós homlokráncolásra, hogy az előző, Impulse című korong óta a gitárosok technikai tudásán kívül lényegében semmilyen fejlődés nem hallható. De ne legyünk szőrszálhasogatóak: az Erra ezúttal is pofás téglákból építkezett, a gitárosok brillíroztak, és… és ennyi.

A legnagyobb baj az Augmenttel, hogy hiába képez példaértékű hidat a „népszerű metalcore” és a „jó metalcore” világa között, és hiába agyamenten tehetséges a gitárosduó, minden más téren elvérzik a korong. A lemez túlnyújtott, a vége felé érkező két uncsibb és sablonosabb dalt, a Prometheus-t és a Crimsont például nyugodtan lehagyhatták volna. A tiszta ének a tipikus scenecore betegségben szenved: feltűnően nem találja a saját helyét a hangszeres közegben, ráadásul a kezdődalon kívül szinte sehol nem elég fogósak az énektémák. A dalszövegek helyenként ötletesek és hangulatosak, de annyira jókat akartak írni, hogy gyakran túllőttek a célon (pl: „We constantly collide with the troposphere/We cut straight through like Roman spear”). Ami pedig végképp aláhúzza az „év egyik legjobbja gitárosoknak és hangszermániásoknak” minősítést, az a tény, hogy nincs a lemezen egyetlen igazán kiemelkedő dal sem. Mindez pedig azért szomorú, mert tényleg egy olyan anyagot adtak ki a kezükből, amit még azok is meghallgatnak, akiknek nincs is otthon hangfaluk, csak mélynyomójuk, miközben meglepően okos a témavilág (simán egy szinten van pl. az idei Northlane-nel), és ezt a gitárosmunkát azért jó párszor meg akarjuk majd hallgatni, mielőtt ráunnánk a lemezre. 7/10