East of the Wall – The Apologist

Tracklist:

1. Naif
2. Linear Failure
3. My Favorite Society Guy
4. False Build
5. Precious Memories
6. The Apologist
7. Running Tab of Sweetness
8. Horseback Riding In A Bicycle
9. A Functional Tumor
10. Nurser of Smaller Hurts
11. Whiskey Sipper
12. Underachiever

Hossz: 48:29

Megjelenés: 2011. október 25.

Kiadó: Translation Loss

Webcím: Ugrás a weboldalra

Bő egy éve az East of the Wall előző nagylemeze az egyik legjobb dolog volt, ami az új évezred metalján belül történt, ugyanakkor mégsem kapta meg a maximális pontszámot. Akkor nem csak a zanzásított cikkírás mennyiségi megkötései akadályoztak meg a miértek megválaszolásában, hanem az is, hogy kissé megfoghatatlan volt az a valami, ami elválasztotta őket a tökéletességtől (és ami ehhez szinte hozzámágnesezte a Burst munkásságát). Ez a körülírhatatlanság máig kísért a Ressentiment hallgatásakor, ugyanakkor az új lemez bejelentésekor egyfajta fura optimizmusba váltott át, hogy meglehet, hogy a fiúk még nem érték el a csúcsot, hogy az Ocean és a Rosetta felülmúlása még nem a játék vége.

Mi is a játék? Ha villámválaszokat várnának az emberek, akkor el lehetne intézni a „progresszív metal” rejtélyes szavaival, de azért van annyira széles spektrumú ez a műfaj, hogy azon belül ki lehessen jelölni az East of the Wall ösvényét: annak ellenére, hogy a fültekerő hangszeres megoldások sem állnak messze tőlük (főleg most, hogy először dolgozott elejétől a végéig egy EotW lemezen három gitáros), helyenként inkább az atmoszférikus, poszt-metalos vonalat erősítik, lehetne zenekarokat emlegetni velük kapcsolatban, de igazán egyikre sem hasonlítanak (amire a magyarázat ott van a biográfia sorai közt). A kérdés pedig idén sem az, hogy melyik zenekarral lehet őket párhuzamba állítani, és még az év végi album-versenyeztetési lázban is leküzdhető az, hogy az ember megkeresse a srácok konkurenciáit, a fiúk ugyanis a Ressentimenttel elérték, hogy ők legyenek saját maguk mércéje.

Az Apologist nem az a lemez lesz, amit egy álmos reggelen megfejt az ember, ugyanakkor az ének finomodása sokat segít abban, hogy rögtön a nyitó Naif megragadja az embert, főleg ha basszusgitáros az illető, de közel sem kell zenésznek lenni ahhoz, hogy a dalok karakteres hangszeres megoldásai és helyenként jamszerű váltásai, vagy épp poszt-metal ihletésű állandósága megoldókulcsként szolgáljon az albumhoz. Bár a hangsúly továbbra is a hangulaton van, néhány dallam progresszív metalhoz képest meglepően emlékezetes (pl. a Linear Failure közepén lévő zseniális betét), ami legalább annyira kellemes, mint amennyire nem szükségszerű kelléke a műfajnak, de a kvintett nem a legnagyobb híve a bevett formuláknak, gond nélkül váltanak át itt-ott poszt-rockra, és egy majdnem nyolcperces eposz után képesek háromszor is három perc alatt maradni. Ez a tördeltség kifejezetten jól áll az Apologist második felének, hiszen hiába izgalmas az, amit a dalokban művelnek, és hiába rövidebb több, mint tíz perccel a lemez, mint az elődje, azért még mindig nagyon tömény a hangzásviláguk, és a fülek kellemes fáradtsága azért még ugyanúgy fáradtság. A nagyon okosan elővett vagy épp eldugott énektémák hiányukkal vagy jelenlétükkel mind a keményebb, gyorsabb dalokra (énekkel: Whiskey Sipper, A Functional Tumor, ének nélkül: Horseback Riding In A Bicycle), mind a lassabb, ringatósabb megoldásokra (énekkel: The Apologist, ének nélkül: My Favorite Society Guy) rá tudnak segíteni, Szerencsére ahogy a kezdésnél, úgy a zárásnál sem alibizik a banda, és az Underachiever hangkáoszában még egy vendéghangszer is ránk kacsint, csak hogy teljes legyen ez a műfajokon, hatásokon, hangzásokon átívelő, szűk ötven perc.

A tökéletességtől immár nem egy fura hiányérzet, hanem csupán a progmetal anyagokkal kapcsolatos értékelési óvatosság választja el a zenekart, de bízom benne, hogy a következő albumuk kapcsán úgy reflektálhatok erre az óvatosságra, mint egy szükségtelen biztonsági övre, amit a lemez hónapok alatt kialakuló újrahallgathatósági értéke kapcsolt ki. Addig is marad az év egyik legjobb lemeze az Apologist, a zenekarral kapcsolatban pedig az egyetlen kétségem az, hogy vajon valaha összejön-e majd nekik az az áttörés, amire már lassan egy évtizede rászolgáltak.

9/10