2012. november 13.
Tracklist:
1. Swerve City
2. Romantic Dreams
3. Leathers
4. Poltergeist
5. Entombed
6. Graphic Nature
7. Tempest
8. Gauze
9. Rosemary
10. Goon Squad
11. What Happened To You
Jövőre már negyedévszázados lesz a sacramentói Deftones pályafutása, és amíg a kilencvenes években még volt egy mezőny, amiből ki tudtak emelkedni, és ami egyéb hallgatnivalót biztosított a rajongóiknak, mára a kettővel ezelőtti évtized idevágó nagyjai vagy felhagytak a dalszerzéssel (Tool, Only Living Witness, Faith No More, stb.), vagy leromlott a színvonaluk (Helmet, Korn, Far, Life of Agony, stb.). Próbálkoznak ugyan a visszatéréssel az akkori ünnepelt sztárok, de ez vagy kimerül a hakniturnékban, vagy erőtlen lemezeket hoz össze, az alternatív metal rajongói azonban mégsem siránkozhatnak: a Deftones köszöni, jól van, jobban, mint valaha, és ezt sokadik kiváló lemezével hangsúlyozza idén.
Tavalyelőtt a Diamond Eyes az új évezredbeli Deftones legfontosabb lemeze volt, hiszen megmutatta, hogy hiába tette próbára a csapatot az élet Chi Cheng balesetével, ők nem hagyták abba a zenélést, sőt, legjobb albumukat írták meg a 2000-es White Pony óta, ami akkor is hatalmas bravúr lett volna, ha nem történik meg a tragédia. Azóta sajnos nem javult a korábbi basszusgitáros állapota, ám ez nem állította meg a csapatot, és a Koi No Yokan megírásába már a volt Quicksand-tag Sergio Vegát is bevonták, és Nick Raskulinecz ismételt produceri vezényletével megint megpróbálták a szinte lehetetlent: megírni a legjobb Deftones albumot. Ez a törekvés az, ami ha nem is eredményezett mindig hibátlan albumokat, de a tagság állandóságával együtt biztosította azt, hogy sokévnyi együttzenélés után is képesek legyenek fejlődni zenekarként. A Diamond Eyes már megközelítette, sőt, talán be is állította a White Pony szintjét, a Koi No Yokan pedig él a ziccerrel, és 24 év dalszerzés, stúdiózás és koncertezés után vele születik meg a csapat eddigi legjobb albuma.
Azt viszont nehéz elmondani, hogy mégis miért, hiszen nincs egy olyan megfogható szempont, amelyben ez az album markánsan jobban teljesítene, mint a korábbiak, de egyszerűen minden annyira a helyén van, hogy őserejű riffjével és kiválóan használt elektronikájával már a viszonylag rövid Swerve City is elképesztő erővel ragadja meg a hallgatót. Chino az egész lemezen fantasztikus, a nyitódalban is egy másfél perc alatt teljesen hipnotikus tud lenni a “that travel through the air” sorral, majd vált, amit Carpenter egy már-már poszt-rockba hajló gitártémával követ le. A lemez minden dala pazar váltásokkal van tele, az előző albummal ellentétben itt minden dalban megvannak a jellegzetes riffek és a zenekarra jellemzően hangsúlyos hangulat is, amit sikerül minden erőlködés nélkül egybeolvasztani a lemez legfőbb húzóerejének számító “dinamikus dinamizmussal” (ez legalább részben Vega érdeme). A zenekar viszonylag állandó hangzása és zenei eszköztára így válik az év egyik legizgalmasabb jelenségévé, és így lesznek a potenciális slágerek igazán értékállóak: nem csak egy adott énekdallam/riff miatt lesz emlékezetes egy-egy tétel, hanem ezek egybefolyása, és a hozzájuk adott ötletek garmadája (Frank Delgado még sosem volt ilyen fontos a zenekarban) növeli a szavatosságukat, ami azért nem mindig volt így. Végig lehetne szaladni a számlistán, és ide-oda megjegyzéseket szúrni, de az minden idők egyik leghosszabb kritikáját eredményezné, tekintve, hogy a Poltergeist, a Graphic Nature, a Tempest vagy a Gauze önmagukban megérnek egy-egy bekezdést.
A Deftones-nak sem a személyes tragédia, sem a zeneipar és a trendek változása nem szab gátat, és hiába növekszik a vállukon a nyomás egyrészt a saját teljesítményük, másrészt amiatt, hogy a metal egy adott szegmensének hallgatóit már csak ők látják el valóban értékes hallgatnivalóval (talán még az Alice In Chains vagy a Prong azért besegít), nem hibáznak, sőt, minden eddiginél jobbak. Már régen nem egy sokadik felkapott alternatív/nu-metal zenekar, hanem védjegyszerű zenei elemekkel, dallamvilággal és hangzással bíró, ám a fejlődést mindig legfőbb prioritásként kezelő csapat a sacramentói ötös, akikről nem először írhatjuk le: az év lemezét adták ki.
10/10