Deftones – Covers

Tracklist:

01. Drive | The Cars (4:49)
02. Caress | Drive Like Jehu (3:34)
03. Please Please Please Let Me Get What I Want | The Smiths (2:06)
04. No Ordinary Love | Sade (5:30)
05. Savory | Jawbox (4:37)
06. Do You Believe | The Cardigans (3:28)
07. Simple Man | Lynyrd Skynyrd (6:22)
08. Ghosts | Japan (4:29)
09. The Chauffeur | Duran Duran (5:25)
10. If Only Tonight We Could Sleep | The Cure (5:06)
11. Sleep Walk | Santo & Johnny (2:29)

Hossz: 47:47

Megjelenés: 2011.04.16.

Kiadó: Warner Bros.

Webcím: Ugrás a weboldalra

Ugyan a zeneipar dinamikus átrendeződésében mostanság inkább lefelé ívelő tendenciákról van értelme beszélni, mintsem az ellenkezőjéről, mégis kétségtelen, hogy az áprilisi Record Store Day ünnepét még ez sem tudja beárnyékolni, hiszen lényegében ez az alkalom tekinthető a zenebuzik és – Ádám szóhasználatával élve – zsánernácik narcisztikus Valentin-napjának, amiben megajándékozhatják magukat azzal, amit szeretnek. Az idei felhozatalt is főként a Warner tartotta a kezében, ami nem csak izgalmas, tereken és korokon átívelő spliteket párosított össze (Mastodon és ZZ Top, Green Day és Hüsker Dü, RHCP és Ramones), na meg korábban bakeliten kiadatlan lemezeket tett elérhetővé (így a Glassjaw Worship and Tribute-ját is), hanem arra is lehetőséget adott, hogy "csupán" bővítse a korábban teljesnek hitt gyűjteményeket. Nincs ez másképp a Deftones régi-új dalcsokrával kapcsolatban sem, hiszen való igaz, hogy az átiratokat tartalmazó felvételnek megvan a maga romantikája, ez mégsem lehet elegendő indok a birtoklás feltétlen vágyára.

Mert azzal igen is szembe kell néznünk, hogy az alábbi gyűjtemény szinte minden szerzeménye többnyire reális keretek között volt beszerezhető és hozzáférhető, azaz vagy a hat éve kiadott B-Sides & Rarities dalcsokrában foglalt korábban helyet, vagy ahhoz kapcsolódva az  iTunes-letöltéshez, netán egy limitált kislemez B-oldalához volt hozzárendelve az adott átirat, hogy a Duran Duran-feldolgozásalbumról meg ne feledkezzünk. Chino korábban több interjúban is kifejtette, hogy számukra a kedvenc előadóik feldolgozása lényegében egy olyan hobbi, amivel levezetik a dalírás kreatív fáradalmait, és ebben tudják leginkább kamatoztatni a zenével szembeni elkötelezett rajongásukat. Ez pedig azért is fontos, valamint érzékelhető tényező, mivel az alábbi kollázs lényegében annyira különböző időszakokban felvett és továbbgondolt átiratokat tartalmaz, amiknek köszönhetően megfejthetjük a Deftones adott időszakára vonatkozó zenei inspirációit (gondolva itt a nu-metal elemek elő- vagy háttérként való megjelenésére); a későbbiekben kibontakozó alaphangulatát; valamint azzal, amit a zenekar hozzáadott az egyes dalokhoz, le is követhetjük az adott időszakra jellemző domináns érzelmeket, temperamentumot. Persze ha átfogóan körültekintünk a dalsorrenden, kétségtelenné válik, hogy a nyolcvanas évek életérzése, spleenje és belső feszültsége hogyan tudta rányomni bélyegét a Deftones zenei fejlődésére – és ami ilyen szempontból a Saturday Night Wrist dalcsokrában tetőzik, az nyomokban és a dalválasztás motivációjában már itt is fellelhető. Továbbá szerencsésnek tekinthetjük a Covers dalsorrendjét is, hiszen nemcsak bontja az időrendiséget (ezáltal is általánosabb képet formálva a bandáról), hanem így engedi meg az elvonatkoztatást is, ahol meg tudjuk különböztetni a Deftones járulékos elemeit az eredeti forrástól. A legizgalmasabb kérdéskör így is azon összemosódás tárgyalása, ami az inspiráció tényleges, későbbi hatására vonatkozik – már ami ebből a Deftones nagylemezein kimutatható, megérezhető. Mindazonáltal bizonyos, hogy a Jawbox, a Drive Like Jehu, a The Cure vagy a Japan ihlető kisugárzását tényleg csak így érdemes reprezentálni, továbbgondolni, éltetni, hiszen ezek a zenekarok önmagukban is formálták a Deftones arculatát, zenéhez való viszonyát és hangulatokkal való játékát.

Más kérdés az, hogy mennyivel aktuálisabb és eltérő kép alakult volna ki akkor, ha nem egy karrieren átívelő feldolgozásbokorral gyarapodna a gyűjtemény, hanem napjaink Deftonessza értelmezné újra mai ismereteivel és arculatával ezeket a szerzeményeket. Úgy gondolom, az eredmény nem csupán teljesen eltérne, hanem közelebb is rendezné egymáshoz az alapvetően néhol távol eső szerzeményeket, mindazonáltal a Covers tényleg csak a legelfogultabb rajongóknak lesz alkalmi betevő, elvégre a csupán egyetlen, ötezer darabos nyomást megélt válogatás semmi többet nem ad annál, amit a zenekar eddig elért. A kérdés persze nyitva hagyható: kell-e egyáltalán, hogy többet adjon? Azonban úgy gondolom, hogy elvárható lett volna legalább annyival megtisztelni a nagyra becsült publikumot, hogy ha már tényleg csak egymás mellé vannak illesztve az életmű kedvtelésből rögzített feldolgozásai, akkor a ‘Cure-átirat kaphatott volna egy tisztességes stúdiós kört a fránya élő felvétel helyett.