Close Your Eyes – Empty Hands And Heavy Hearts

Tracklist:

01. Hope Slips Away (The World Is Ours To Change)
02. Empty Hands
03. Erie
04. Valleys
05. Injustice
06. Paper Thin
07. Wormwood
08. Keep The Lights On
09. Carry You
10. Wolves
11. Scars
12. Heavy Hearts

Hossz: 43:57

Megjelenés: 2011. október 25.

Kiadó: Victory Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Tavaly, amikor befújta a szél az ablakainkon a We Will Overcome című anyagot, én személy szerint nagyon vegyesen fogadtam a dallamos hardcore ezen irányú, ADTR szindrómában szenvedő értelmezését, hiszen volt már nekünk egy elég homogén tömböt alkotó hardcore/pop-punk hullámunk, s nem éreztem létjogosultságát annak, hogy a szentháromságot (A Day To Remember, Four Year Strong, Set Your Goals) bármelyin szinten is be kellene piszkítani. Bevallom, tévedtem. Megtették saját maguk, s olybá tűnik, hogy a tévesen „easycore”-nak csúfolt műfaj EKG-hulláma a nulla felé igyekszik konvergálni. (Ugyanakkor, ennek ellenére mi igencsak büszkék vagyunk a Till We Dropra, akik lerakták idén a műfaj legjobb lemezét.) Így nem is hathat meglepően, hogy a bandák igyekeznek kihátrálni a szcéna beidegződései elől, s a műfaji kikacsintások leporolásán, valamint az egzakt alapok letisztításán keresztül próbálnak elérni egy újabb lépcsőfokra.

A Victory amúgy is elég nagy szarban van – lásd a Silverstein lelépése, The Bunny The Bear létezése, vagy az A Day To Remember-per -, így a látens Dagobert bácsi skizofréniában szenvedő kiadó kénytelen kisajtolni minden pénzt a maradék, normális zenekaraiból. A Close Your Eyes tavaly gyorsan betalált a pop-punk/hc pionír zenekarokon nevelkedett emberkéknél, s a Victory látva a kasszáknál – s a kritikusoknál! – való teljesítést, újra stúdióba küldte a zenekart, amely megpróbált az év eseményeit lekövetvén egy markánsabb vonallal előrukkolni. Az, hogy mennyire sikerült nekik, az szerintem elég szubjektív, hiszen számomra sosem képviselt minőséget a banda, ugyanakkor az iNSANE basszerjának, Tóth Bertalannak ők jegyzik az idei év harmadik legjobb lemezét, az Empty Hands And Heavy Heartsal. Így mindenképpen ambivalens érzésekkel vágtam neki a lemez hallgatásának, amely kellemes meglepetést okozott, noha a zenekar megtartotta azon betegségeit, amelyek miatt sosem fogom őket megszeretni.

A „legfülbetűnőbb” változást egyértelműen a hangzásvilág, az atmoszféra új szintre emelt statikusságában hallhatjuk vissza, amely végre elhagyta a We Will Overcome kissé szaggatott, néhol kellemetlenül tompa, s elég arculatmentes mivoltát, s nem mert lapot húzni tizenkilencre. Így alapvetően, amit kapunk az nem differens attól a váztól, ami eddig megvolt, ellenben az agresszív köpenyt felvéve jobban dominál a hardcore címke alatt terjengő zenei megnyilvánulás a lemezen. Hogy erre miért volt szükség? Talán azért, mert a dalok között fellépő kohézió így markánsabban tud fellépni, s mivel a dallamos hardcore-t egyrészt mindig a lendület szenvedélye tartotta életben, így erőlködés és mindenféle izzadtságszag nélkül tudnak erőt megjeleníteni a dalokban. Ezzel természetesen a hardcore punk stílusjegyek árnyaltsága is beúszik a képbe, így ne felejtsük el a műfaj évezred eleji vonulatának törvényeit, különösképpen a Rise Against panelesített örökségét. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a keresztséget fogadó zenekar kénytelen volt az azonosulást némi kompromisszummal véghezvinni, így eltűnt Shane és Sonny dualizálása, s a vokálok Shane torkára központosultak, ezzel felkarolva a hardcore ordítások és a tiszták precíz vegyítését. Ez az a pont, amely véleményem szerint jobban működött az ezelőtti lemezen – noha a kórusok itt is eléggé ütnek -, hiszen az ott kikevert változatosság egy sarokpontja lenne az Empty Hands And Empty Heartsnak, ehelyett az egyszerűsítés jegyében – s a (koncert)himnuszok kovácsolása közben – elfelejtették mitől is döglött az, amit eddig csináltak. Apropó egyszerűsítés. A srácok igyekeztek minél inkább a dallamvilág nyújtására koncentrálni, s azokat a gitárfutamok szemlátomást egyszerűsített vázára elhelyezni. Ennek az lett a következménye, hogy a szaggatást, néhol bizony breakdownokban sem szerénykedő zenei közeget, inkább a sebességre – no igen, a ritmusok variálására nem lehet panaszunk – és a melódiák leszívására cserélték, így létrehozva egy áradó folytonosságot, ami valljuk be nem minden esetben volt fontos. Hiszen így teret adhattak annak a veszélynek, hogy teletömik az egészet töltelék dalokkal, ami sajnos be is következett. Vannak kiemelkedő pillanatok, amelyek ragadnak ahogy azt kell (pl.: Empty Hands, Valleys, Paper Thin), de ezeket felsorakozva követik a töltelék-maszlag dalok, amelyek hordoznak üzenetet, de zeneileg nagyon önismétlővé válnak, s ez bizony az egyszerűsítés velejárója. A témák variálása nem jön ki jól a helyzetből, több esetben is újrajátszódnak a riffek, különösen a verzék alatt. Emiatt voltam a legszomorúbb, így aki egy hangyányival jobban kimért közegre vágyik, annak az első lemez sokkal jobban ajánlott.

Azt hiszem emiatt leszögezhető az, hogy ahogy a bevetőben is említettem, nagyon ambivalensen lehet megítélni a zenekart, valamint az álltaluk asztalra tett zenei megnyilvánulást. Rengeteg potenciál lakozott a dologban, de valahogy mégsem akar működni teljes fokozaton, s ennek az oka a monotonitás. Amin nagyon könnyű lenne változtatni, ha a srácok egy kicsit elmennének egy még dallamosabb irányba, esetleg egy kis technikát kölcsönöznének az összképbe, mondjuk a Heartsoundstól, hogy megmaradjunk a punknál. Remélem a srácok a következő lemezükkel – amely remélem két éven belül nem fog megjelenni, de még csak hír sem fog érkezni róla – már leküzdik ezt a gyermekbetegséget, s a két lemez kombinációjával próbálnak meg majd valami korrektet alkotni.

6,5/10