blink-182 – Neighborhoods

Tracklist:

01. Ghost On The Dance Floor
02. Natives
03. Up All Night
04. After Midnight
05. Snake Charmer
06. Heart's All Gone Interlude
07. Heart's All Gone
08. Wishing Well
09. Kaleidoscope
10. This Is Home
11. MH 4.18.2011
12. Love Is Dangerous
13. Fighting The Gravity
14. Even If She Falls

Hossz: 49:20

Megjelenés: 2011. szeptember 27.

Kiadó: Interscope / Universal Music

Webcím: Ugrás a weboldalra

Nehéz megszólalni akkor, amikor egy egész generációt megszólító zenekar veszi magához újra a lantot, s noha a „defend pop-punk” már a letűnő évtizedet követő kortárs hullám kegyeltje, de a hagyaték önmagában egy akkora kincs, amelyet mindenkinek meg kell ismernie ahhoz, hogy abban a mederben értelmezze a műfajt, ahogyan azt illik és kellene is egyben. A blink-182 egy emberöltővel ezelőtt akkorát robbant, hogy a detonáció azóta több ezer hobbi/garázs, illetve rádióhullámok tucatjait élvező zenekar vénájában éli tovább elsöprő erejét. Valószínűleg ha számításba vennénk a modern pop-punk kronológiáját, akkor az idősík legelején ezt a bűvös triót találnánk, akik alapjaiban rengették meg a punk zene értelmezését – ezzel rengeteg ellenszenvet is kiváltva egyben -, s bár a ’90-esek évek vezérvonala a skate punk volt a műfaj kegyhelyében, a blink-182 fel tudta venni a versenyt a hagyományokkal a szűkös zenei hozzáértés ellenére is. A maroknyi akkordra való támaszkodás, a leegyszerűsödött, de legalább annyira nagyszerű hangvétel, a közérthetőre aktualizált szövegvilág, valamint az olyan kamaszkori pillanatokban való baráti kéz nyújtása, amikor „zavart éreztünk az erőben”, mind-mind egy könnyedén szerethető arculatot kölcsönöztek a srácoknak. Noha folyamatosan változott lemezeik színvonala, de volt egy olyan megmagyarázhatatlan „eredetiség” bennük, hogy lemezről-lemezre érezhető volt, hogy azok a „blinkes” témák nem is születhettek volna meg más zenekar által. A sokak által várt Neighborhoods – amely 2003 után a banda első stúdiólemeze – pontosan egy ezzel teljesen ellentétes képet fest, valamiért az eredeti blink-182 varázs megtört, még ha ez a törés nehezen is érzékelhető, s egyben bonyolultan értelmezhető.

A mai nap közzétettünk egy gigantikus biográfiai áttekintést, amelyben összeszedtük a blink-182 csapatával kapcsolatos legfontosabb események részletes, kronológiai sorba ültetett vázát, valamint támpontokat szolgáltattunk az egyes albumok értelmezéséhez, s azok lemezről-lemezre való áttekintéséhez. Így a múltba tekintő köröket kihagyva próbálom több oldalról is megközelíteni, hogy a világsajtó által többnyire szeretett Neighborhoods miért nem működik úgy, mint ahogy a nyilvánvaló progresszión átesett self-titled tette azt 2003-ban, a műfaji szakadás megtörténtekor. Természetesen alapvető vétek lenne elfelejteni, hogy a feloszlást követően szeparáltak lettek a zenei útvonalak, így Mark és Travis részéről hallhattunk egy +44 nevű punk rock próbálkozást, amely néhol kicsit olajos, gépies attitűdöt kapott sok-sok indie cukormázzal, s alapvetően a self-titled részben módosított hangzásával egy támpontot kívánt szolgáltatni a banda rajongóinak egy szerethető csomagolásban. Tom részéről megcsodálhattunk – avagy elborzadhattunk – egy erősen U2/Coldplay-szerű space rock/indie próbálkozást, az Angels & Airwavest, amely alapvetően a jelenlegi lemez vázát is adja. De, hogy ez a kifejezés így önmagában miért nem állja meg a helyét, azt hamarosan kifejtem. Legyen elég addig annyi, hogy a Neighborhoods ott veszi fel nagyjából a fonalat, ahol az abbamaradt jó sok évvel ezelőtt. Ami azóta történt zeneileg, az valójában meg sem történt, de mégis.

Nos, alapvetően a Neighborhoods zenei anyaga valóban egy háromirányú eltolódás találkozási pontja, amely térben lehetetlen lenne, de zeneileg lehetséges, igaz alkalmazkodni kell az így teremtett atmoszféra sokszor létidegen elemeihez. Így a három különböző egyéniség természetes egybeérése ez a lemez a fent vázolt mondat ellenére, s noha az inkoherencia sokszor a tetőfokára hág, némi erőfeszítés árán tudunk alkalmazkodni az új megszólaláshoz, amelynek gyökerei majdnem tíz évvel a Neighborhoods megjelenése előtt keresendőek. Ami a Brand New-nak a Deja Entendu volt, az a blink-182 számára a self-titled, amely során kivették a kezüket a biliből, s a pop-punk hagyományok teljes tárházát a múltnak hagyva – hogy az alma meghámozza saját magát – egy olyan progressziót hajtottak végre az általuk megteremtett zenei közegben, amely eltolta őket egy rock felé központosító irányba, így valamennyire érezhető volt a megkomolyodás útjára való lépés. Egy igazi pop-punk zenekar számára ez egy karambol volt az útvesztőben, s ez csak tovább erősödött a Neighborhoods dalcsokrán, ahol tudatosodik az emberben, hogy a felnövés a pop-punk műfaj hóhérja, s alapvetően az első randi harminc év fölött – jobb esetben – már tabu téma egy egészséges embernél. Ennél a pontnál veszi fel a fonalat a blink-182 új nagylemeze, amely alapvetően erre a biztonsági alapra támaszkodik, s alig-alig próbálkozik a régmúlt szájíz visszaidézésére, zeneileg az elmúlt évtized hiatus utáni projektjeiből táplálkozik. Azonban ez így önmagában nem helyes, hiszen ez a lemez kronológiailag, s egyben a projekteket párhuzamba állítva egyenes ági következése a self-titled anyagának, így a sokak által említett Angels & Airwaves megbélyegzés helytelen, a +44 elemekkel együtt, mert ezek alapvetően blink-182 bázisú zenekarok, az agy mindnél közös. Az első AvA anyag is blink-182 demókból készült, így a We Don’t Need To Whisper kissé drasztikus elszállása akár egy következő blink anyag kiindulási pontja is lehetett volna – talán ez a fiókmunka a Neighborhoods -, az ehhez szükséges elemek már a self-titled néhány számában is feltűntek, példának okáért az Astheniában.

Így nem kell meglepődnünk akkor, amikor felcsendül a Ghost On The Dance Floor a kissé alterszagú szintivel, s az ahhoz bekapcsolódó Tom stílusú gitárjátékkal, amelyet már fél évtizede hallhatunk egy The Cure cover után ihletett side-projektben. Alapvetően Tom zenei elgondolásai érvényesülnek, így akik nem kívánatosan hallgatnak AvA dalokat, azoknak nehézkes lesz az atmoszférához való alkalmazkodás, mert bizony annak identitása azokban gyökeredzik. A sötét dalszövegrészletek mellett Travis is megmutatja, hogy még mindig mekkora szörnyeteg a bőrök mögött, egymást váltják a pörgösebbnél technikásabb témák, majd a bridge környékén teljes örvénylés alakul ki a dobhártyánkon. A Natives gyorsan belopta magát a rajongók szívébe, hiszen blink vetületben a megboldogult M&M’st idéző intrója – amely valójában sokkalta inkább hasonlít a Young London témájára az Angels & Airwavestől – valahogy visszarántja egy-két évvel a hallgatót egy olyan világba, ahol a pop-punk körökben a blink által meghonosított duálvokálok újraélik azt, amire a sok rajongó évek óta vágyott: Tom és Mark újra együtt énekel a verzék és a refrének váltásával. De még a pozitívumok ellenére is sok kívánnivalót hagy maga után. Az albumot beharangozó Up All Night – amely egy self-titled demóból készült! – már valószínűleg mindenki számára ismert – különösen a Box Car Racer áthallás -, s talán az album hallatára már érthető, hogy miért nem üt ki a lemezről a véleményem szerint erősen elbaltázott szinti intró. Mindenesetre a lemez egyik legborzalmasabb dala, túlságosan az emberre erőlteti a zúzást, amely egyértelműen nem a blink sajátossága, de az sem, hogy ennyire hallgathatatlan és erőtlen refrént írjon. S itt nincs megállás, a második single, az After Midnight az I Miss You szerepét kívánja betölteni, azonban teljesen megöli a dalt a szenvelgős, kínosan lassú vetülete, amely nem tartogat egyetlen kimagaslóan jó megoldást sem, s tényleg teljesen beleillik a Tom-féle projekt polcára, egy porosabb részre. A borzalmas felvezetést követően – az eddig hallott négy dal meg sem közelíti a lemez közepén található tételeket – a Snake Charmer már egy jóvalta szerethetőbb oldalát mutatja a zenekarnak, ahol végre előmásznak a dalszövegileg ötletesebb megoldások – utalás Ádám és Évára, plusz apró mitológiai kitérő -, a zeneileg kimagaslóbb kiugrások, elég csak a bevezető – kissé I Feel So áthallású – gitárriffjére gondolni, vagy a könnyen emészthető refrénre. A Heart’s All Gone egy kiváló Interlude-dal kezd, amelyben kicsit előjönnek a self-titled poszt-apokaliptikus áthalásai az érzelmes nóták viszonylatában, valamint előjönnek azok az erények, amiért Markot szeretni lehet, bármikor fel lehet ismerni azt a tételt, amely az ő tollából fogant a kottafüzetbe. A tétel végre teljes mértékben Mark nóta, s visszarántja a hallgatót a Dude Ranch jegyezte időkbe, amikor még a dallamos punk stílusjegyek uralkodtak némely pontokban a blink-182 zenéjében. Rendkívül feszes, valamint gyors dal, amelyben nincsen üresjárat a kissé monoton refrén ellenére sem, bár a dallamosság sosem volt kirívóan Mark ismertetőjegye, ami az énektémákat illeti.

Ha eddig még nem nyomta volna ki valaki a lemezt, akkor a következő két dalért már semmiképpen se tegye, a 2009-ben íródott Wishing Well visszarántja az embert egészen a kétezres évek elejére, s elolvasztja a gyönyörtől, hogy még tudnak ilyen nagyszerű pop-punk nótát írni. Ötletes dalszerkezet, a 100%-os blink-182 hangulat visszaköszön és térdre kényszerít, az ember meg csak azon gondolkozik, hogy miért nem ez a dal a második klipes nóta a Neighborhoodshoz? A soron következő, kissé szürreális Kaleidoscope az egyik legnagyobb dal, amit a blink-182 valaha írt a szokásos Mark-féle szájízzel, zenei áthallásokkal, pontosan olyanokkal, mint amilyenekkel a +44-ban is dolgozott. A duálvokálok megint csak tündökölnek, a verzék és a refrén kórusai váltják egymást. Porból lettünk és tükör leszünk újra? Ez a progresszió lenne a legtökéletesebb a banda számára, visszanyúlni a gyökerekhez, felhasználni Mark produceri ambícióit és az elmúlt évtizedben felvértezett zenei világát újraélni, majd afelé elindulni, amely a +44 folytatása lehetne a blink-182 közegében Tom némi stíluselemeivel. A kissé gyermeteg This Is Home nem tud megküzdeni a felé támasztott elvárásokkal, hiszen a leginkább fiatalos dalként megbukik az önértékelés bástyáján, bármennyire is hozza vissza példának az All The Small Things elemeit a bridge-ben. Az érdekes módon munkacímén maradt MH 4.18.2011 egy klasszikus blink-182 nóta, amely újra Mark – most kicsit gyengébb – stílusában íródott, hozza a szokásos pop-punk paneleket, de átülteti őket Mark új zenei atmoszférájába, ahol kicsit +44 b-side nótának tűnik, mintha csak töltelékdalnak hagyták volna fent a lemezen, mert némely jó sor kivételével nagyon gyenge nóta. A Love Is Dangerous a legborzalmasabb tétel a lemezen, amely egy az egyben Tom értelmezésében szólal meg, a stíluselemek átmentődnek a side-projekt viszontagságosabb darabjaiból, s egy olyan érzelmes nótával gazdagodunk, amelyet legszívesebben letörölnénk a lemezről, mert kínos végighallgatni. a Deluxe Edition bónusz dalai között találhatjuk a zseniális Fighting The Gravity-t, amely a Neighborhoods egyedi Fallen Interlude-ja. A dal összefoglalja mindazt, amire ennek a lemeznek szüksége lett volna: még több Mark és kevesebb Tom. A +44-ban már megismerhettük, hogy Mark mennyire szeret mélyen hangolt hangszerekkel, sötét atmoszférában megtestesülni, s mennyire szeret játszani a vokálok gépesítésével, hogy az legalább olyan szürreálisak legyenek, mint a világbéke. Az albumzáró Even If She Falls egy remek albumzáró nóta, amelyben végre előjönnek a Tom-féle stílus erényei is – miközben Travis permanensen gyilkol az egész lemez alatt a dobok mögött -, s visszaránt bennünket újra a 2000-es évek elejére egy kis Box Car Racer-szerű kitérővel, ami a refrént illeti.

Azt hiszem bőven leszűrhető, hogy ami miatt kevésbé működik a lemez, mint amennyire azt sokan gondolják az nem más, mint hogy Tom még inkább előtérbe került, pedig a self-titleden is ő aratta le főleg a babérokat. Sok dal az ő énektémáin, gitárjátékán megy el, s összességében mindenki a régi színvonalat várta, pedig az Enema of the State óta 12 év telt el, s a ’Take off sem mai darab, valamint mindenki megszokta a kortárs pop-punk hullámot – így többnyire elfordult a múlt nagyjaitól -. Viszont az értelmesebben gondolkodók alacsony elvárásait bőven megugrotta ez a korong, mert található benne egy olyan 4-5 számra tehető tengely, amely bőven fankedvenc lehet. A blink-182 személyisége részben maradt csak meg ezen a dalcsokron, vagyis pontosan fogalmazva, nem cserélődött másra, hanem önön tulajdonságait variálta párhuzamban az életkor elvárásaival, ami azért érthető. Így bármennyire is van a lemezen néhány kiváló dal – a fanok ünneplése ellenére – én igyekszem objektív maradni és meghúzni egy közepes körül a nadrágszíjat, mert a lemez egy része borzalmasan sikeredett, lett volna még mit csiszolni, az bizonyos.

5/10