Anaal Nathrakh – Passion

Tracklist:

01. Volenti Non Fit Iniuria
02. Drug-Fucking Abomination
03. Post Traumatic Stress Euphoria
04. Le Diabolique Est L'ami Du Simplement Mal
05. Locus of Damnation
06. Tod Huetet Uebel
07. Paragon Pariah
08. Who Thinks of the Executioner?
09. Ashes Screaming Silence
10. Portrait of the Artist

Hossz: 36:05

Megjelenés: 2011. május 17.

Kiadó: Candlelight/FETO

Webcím: Ugrás a weboldalra

Minden zenei irányzatnak megvan a maga extrém képviselője. Sokan próbálják feszegetni a stílus nyújtotta korlátokat, akár a zenével, akár megjelenésükkel, akár a színpadon való viselkedésükkel. Az Anaal Nathrakh kétfős legénysége nem sokat fordít a látványra, vagy bármilyen vizuális polgárpukkasztásra, nincs is rá szükségük. Elég csak egy számot meghallgatni tőlük, és azonnal tátva marad a száj, vagy kiül az értetlenség az arcokra. És ezt a hatást albumról albumra sikerül fokozniuk anélkül, hogy bármennyit is veszítenének unikális mivoltukból. Tehát 2011-re megkaptuk a jelenlegi legerősebb Anaal Nathrakh albumot, ami kifejező címével remekül jellemzi az egész dalcsokor hangulatát.

Mitől is extrém az Anaal Nathrakh? Első találkozásnál talán egyből az ének vált ki furcsa arckifejezéseket, Dave Hunt (aka V.I.T.R.I.O.L.) a stílus Jacob Bannonje is lehetne, sok hangszínnel operál, a heroikus tiszta énektől kezdve a földöntúli manóhangokon át egészen a teljességgel kivehetetlen, már-már öklendezésig. És ha ezen sikerült túljutnunk, akkor az említett stílusra is felfigyelhet az ismerkedő fül, ami remek black/death metal keverék egy jó nagy adag grindcore-hatással. Ezek a stílusirányzatok önmagukban is a metál zene legszélsőségesebb pontjain helyezkednek el, egybegyúrva pedig végképp bivalyerős keveréket kapunk. Ennek köszönhető, hogy a kezdeti sokkhatás után képes megragadni a figyelmet a zene, ami valljuk be annyira nem könnyű, mivel elég sokrétű, és a vokál is csak tovább nehezíti az ember dolgát. Ennek köszönhetően a zenekar sosem lesz egy túl kommersz formáció, és nem hiszem, hogy a Hot Topicok kirakataiban Anaal Nathrakh pólók lesznek a próbababákon.

A Passion formájában a zenekar eddigi legszélsőségesebb és egyben legszerethetőbb albumát kaptuk meg, ami remekül viszi tovább a tőlük eddig megszokott őrületet, egy olyan hangzás kíséretében, amivel szerintem még több embert lesznek képesek magukhoz vonzani. Rögtön a nyitó Volenti Non Fit Iniuria sejtelmes zörejei, és erősen black metal ihlette nyitóakkordjai után meggyőződhetünk a kristálytiszta hangzásű gitárok erejéről, majd ezt a black metal ihlette kezdést egy elsöprő nyitóriff, illetve az emlegetett különös vokál indítja, és el is indul az Anaal Nathrakh dühkitörése, és tényleg egyik érzelmi felindulásból csöppenünk a másikba, igaz ezek a kirohanások javarészt düh-vezéreltek. A soron következő Drug-Fucking Abomination szintén egy black metal ihlette témával kezd, viszont itt nagyobb teret kap ez a felvezető, majd ebből vált egy, a zenekart abszolút jellemző keverékké, amely az általuk ötvözött három stílust remekül jellemzi, nem mellesleg az album leghosszabb tétele. Érdekessége az albumnak, hogy ha maguk a gitárok épp nem is black metal témákat játszanak, a kísérő zajok, zörejek, hangeffektek még így is simán kelthetik az emberben egy, az említett stílusú album érzetét. A Post Traumatic Stress Euophoria képében a zenekar talán legdurvább majdnem két percét kapjuk, ezek után a Le Diabolique Est L’ami Du Simplement Mal építkező szerkezetével bizonyítja, hogy nem csak darálásról van szó ezen a korongon, Michael Kenney egy erős dalszerzői vénával megáldott zenész, illetve multitalentum. Egy újabb szösszenet következik a Locus Of Damnation képében, ami akár egy grindcore-albumon is vidáman elférne, punkos hevülete, és tempója garantálja a folytonos fejmozgást. Ezek után pedig megkapjuk az album legextrémebb tételét a Tod Huetet Uebel képében, ami jellegzetes black metal-témákkal operál, és nyugodtan kijelenthetem, hogy a metál zene egyik legfurcsább énekesét kapta vendégül, aki nem más, mint Rainer Landfermann (a Pavor nevű német tech-death zenekar basszusgitárosa). Nehezen eldönthető, hogy maga a vokál inkább viccként funkcionál, vagy csak ezzel is tovább akarták fokozni az album szélsőségességét, illetve nem kicsit beteg hangulatát. Ezt a kirohanást egy szokványosabb Anaal Nathrakh szám követi a Paragon Pariah képében, az ezt követő Who Thinks Of The Executioner? az album talán legerősebb száma, ránk omló kezdő tördelései, majd az ezt követő grindos verzetémák, illetve a breakdownok alatt hallható földöntúli Donald kacsa hangok egyértelműen a csúcsra helyezték a számot a ranglistámon, remekül fejezi ki a zenekar szélsőséges hozzáállását. Az Ashes Screaming Silence mint végső hadinduló robban be a képbe, durva lépegetős témájával, majd a felétől fordul megint a képlet, és hozzák a tőlük megszokott durvaságot. A záró Portrait Of The Artist a maga másfél perces zörejeivel a zaklatottságot fokozza csak, és egyből a replay gomba felé tereli az ember tekintetét.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=tkrE38WMQzw

Az Anaal Nathrakh nem lesz mindenki kedvenc zenekara, de akit csak egy kicsit is vonz az extrém zenék világa, az talán a legjobb pillanatban kaphat rájuk, a Passion tényleg a zenekar eddigi legjobb számait foglalja magába, és mindezt egy olyan földöntúli hangulattal és durvasággal spékelik meg, ami garantáltan az oldalukra állít pár, eddig akár kétkedő arcot is. Külön öröm, hogy a zenekar hamarosan Budapestre is eljut, pályafutásuk során első alkalommal a Dürer Kert kistermében láthatjuk őket május 25-én, azaz jövő hét szerdán a magyar Limb For A Limb és a szintén hazai Harvester társaságában. Ott tali!

9/10.