Elveszett Lemezek #14: As Hope Dies

Tracklist:

01. Legions Bow To A Faceless God
02. Painful Truth
03. Deceived
04. His Beloved Maker
05. Feeding The Broken Words Of  Hope In Vain
06. In The Presence Of That Evening
07. Led Astray
08. A Life Dead To Love
09. To Slumber

Hossz: 30:00

Megjelenés: 2003. augusztus 12.

Kiadó: Undecided Records

Webcím: Ugrás a weboldalra

Az, hogy a nihilizmus mennyire jelent meg a zenetörténelemben, nos, az rendkívül relatív, de az bizonyos, hogy a black irányba közeledő bandák egy jelentős részének – köszönhetően a ’90-es évek norvég mozgalmainak -, valamint a death közegét befogadó zenekarok egy bizonyos hányadának sajátossága volt a mindenség létének visszautasítása és a tagadás szent szellemének uralomra juttatása, mindezt mesterkélt létjogosultságokkal. Hogy ezt központosíthassák szembe kellett menniük a vallási tanokkal, így valamennyire hozzá kellett járulniuk önmagukkal szemben egy ateista irány felé való elmozdulással, még ha ez néhány esetben csak látszólagos szerepvállalás is volt. Az pedig, hogy az ilyen tanok közvetítését ki milyen közegbe ülteti, az a saját szíve joga, de azt tapasztalhattuk már számtalanszor, hogy milyen finoman vág az a fém, amelyet metalcore öntödében hoztak a világra. Természetesen valamennyire alkalmazkodni kell az ideológiai eszmerendszer követelményeihez, így a black és death elemek kérlelhetetlenül is megjelennek, elég, ha csak a károgó énekre, vagy az északi ihletettségű dallamos gitárfutamokra gondolunk. A filozófia maga a zenekar, s noha az As Hope Dies inkább dallamos death metal, mintsem metalcore, de sorozatunk központi kulcsszava mégiscsak jelen van, nem csak közvetve, hanem közvetlenül a panelek jól hallható körforgásában. S ha mindez a bevezetés nem lenne elég, az északi, svédelt metal rajongói mellett az amerikai színtér szerelmeseit is harcba hívom, hogy légióba sorakozva olvassák el, hogy mi fán terem még is az As Hope Dies, amelyre többek között olyan banda is hatott, mint a Prayer For Cleansing.

A történet 2000-ben kezdődött, amikor is a dél-kaliforniai La Habra városában David Richardson életre hívta a bandát, az akkor átlagosan 20 év alatti srácok pedig menten a skandináv irányvonal tükrében kezdték meg az első próbákat és a dalírást. A munka kiválóan haladt, s párhuzamosan a dallamos metalcore hullámának kibontakozásával hőseink is szembesültek a ténnyel, hogy önmagában az agyonhasznált zenei panelek alkalmazása nem jelent fejlődésükben sem megfelelő progressziót, sem pedig egyedi elválasztódást a színtértől. Így az As Hope Dies név alatt megfelelő lehetőség kerekedett arra, hogy a fiatalkori lelki küzdelmeket, s az ő szemükben rendkívül feketelistás bibliai – s egyéb vallásos – tanokat, egy velük szembemenő zenei szövegvilággal és atmoszférával támadják, s ennek következménye lett az elkeseredetten, néhol károgóan megnyilvánuló vokálok ellenséges mivolta és jelentése. A munka 2002-ben egy EP formájában beérett, s a bemutatkozó, hat tételes korong kiváló vetületet biztosított a bandai zenei ambícióiról, s arról, hogy a szélsőséges ideológia ellenére is egy rendkívül dallamos, fogós képet képes festeni mindenféle szenvedés nélkül. A nevében elég morbid körforgást megjelenítő Birthplace And Burial Site határozottan és kegyelmet nem ismerve döngölt mindenfajta üresjárat nélkül, s noha a black metal csak, mint csipetnyi – főként szövegbeli tekintetű – elem jelent meg, azonban néhol, a hatványozottan elszórt thrash metal alapokon a svédelt dallamok már akkor is a kései At The Gates, valamint az ugyancsak késeinek mondható Carcass vénáin szenderegtek. De megtalálható volt a rigmusok között az In Flames, a hardcore kikacsintás domináns hatásaként a Shai Hulud, az ugyancsak black és death elemeket, témákat keverő Dissection és az amerikai színtérről death elemeket ugyancsak magába szippantó, a bevezetőben már említett Prayer For Cleansing, de egyébként is fellelhető volt az AHP stílusjegyeiben egy kis Undying-féle szenvedély is, a főbb szimiláris alapok mellett.

A srácok természetesen itt nem álltak le, s a siker után neki is láttak bemutatkozó sorlemezük elkészítésének, amely a Legions Bow To A Faceless God munkacímet és végül végső elnevezést kapta. Az ugyancsak mély tartalommal rendelkező cím egyfajta metaforikusnak értelmezhető jelentéssel rendelkezik, amelyben a légiókat betöltő emberek meghajolnak egy soha senki által még nem látott istenség előtt. Ezzel az ateisták által felszínesen érvelt sztereotípiát jelenítik meg, ugyanis az általános vélekedés próbál a racionalizmus talaján maradni. Vagyis amit még nem láttak, az nem is létezik. Persze ez csak egy bonyolult deduktív vélekedés, de a banda minden „fórumon” igyekezett kiállni önmaga által megélt ideológiáért. A koncepció tehát adott volt, az ennek való megfelelés érdekében kisebb előkészület után 2003. február 21-én lépték át a Dark Elf stúdió ajtaját, hogy újra Beau Burchell produceri tevékenységét élvezzék, aki később a kultikusnak számító Saosin háttérvokalistája lett, de játszott az Open Handben is. A felvételek jól haladtak, áprilisban az ugyancsak death/black mixben bugyogó förtelem, a Cast From Eden oldalán körbejárták a nyugati partot, főként Kaliforniát, majd átruccantak keletre is, többek között voltak New York, Boston, valamint Philadelphia klubjaiban is, csak, hogy híres színtereket említsek. A késő tavaszra, kora nyárra ígért korong végül még is csak csúszott pár hónapot és augusztus 12-én jött ki az Undecided Records gondozásában, s aki hallotta azt a csekély fél órát, az utána elégedetten nyugtázta, hogy a srácok még az EP színvonalát is emelni tudták. Nem is akármilyen mértékben. A dühös, a bőrön szinte fekélyeket előidéző riffek néhol úgy pusztítanak, mint egy tébolyult elme buzogánnyal a kezében. A harmonikus ritmikák mellőznek bármilyen disszonáns elemet, főként azokat, amelyek a black metalt jellemzik, így azért próbáltak mértéket tartani a panelek használatában, s a műfajra oly jellemző karcos, rozsdás hangzást is mellőzték, helyette a már korábban bejáratott skandináv, tiszta dallamvezetésű, rugalmas alapokat használták, csak az északi színtérre oly jellemző gitárszólókat irtották ki az összképből. Talán ez nem is baj, hiszen így a dalok egyfajta hardcore felépítést kaptak, valamint így üresjáratok nélkül tudtak aprítani, anélkül, hogy bármilyen főbb zenei megnyilvánulás előkészítésére értékes futamidőt áldoztak volna, helyette inkább a koherens kicsengést pártolták.

„Legions bow to a faceless God / faithful to their lord / willing to die for this savior / they can not see they can not feel / wasting away / brainwashed forever.” – hangzanak el a nyitány ordításai, amikből szinte árad a gyűlölet. Az egész tételt a kijelentésekre kihegyezett dallamvilág tartja parázson, amelyek főként a 90-es évek északi színterét – pl.: az At The Gates világát- idézik meg harsány lendülettel, kellően döngölő sebességgel. A folytonos perpatvarban tudatosítja a tétel a srácok nihilizmusából származó gyűlöletét black metalt idéző károgó vokáljátékkal: „I look into this empty sky / with eyes of hate for you / great deceiver / holy one / lord of deception / I denounce your name.” A felütést követő The Painful Truth egy instrumentális levegővétel, amelyben lenyugszanak a kedélyek és az atmoszféra átadja a helyét egy rosszat sejtő, hátborzongató – vihar előtti csend szerepet betöltő – egyperces szintetizátorjátéknak, amelyet Beau Burchell helyezett el billentyűsi vénái által a brutálisan nyitó Deceived előtt. Nos, a Deceived úgy lerántja a fejeket, mint a guillotine a francia forradalom idején. Az egész tétel alatt mindenféle mesterkélés nélkül egyesül az As Hope Dies erényeinek java, amellett a tény mellett, hogy a skandináv színtér hatásai egyre jobban erősödnek a dalban, miközben bőven kapunk hardcore elemeket is az arcunkba, hogy ne unatkozzunk a folyamatos téma és tempóváltások között, az elszórt, jól kihasznált breakdownokról nem is beszélve. Természetesen folyamatosan áradnak a demagógnál demagógabb kijelentések David torkából: „Religions do nothing but kill and deceive the innocent” – s ezek az egyre érzelmesebben megfogalmazott, egyéni értékrendet közvetítő dalok egy idő után egyre inkább célba találnak, főként esetleg azoknál, akik materialista szélesvásznon át tekintenek a világra. A soron következő His Beloved Maker folytatja az elődök által kitaposott utat, s egyre jobban igyekszik felvenni az album sebességét, abban lakozó sötét kicsengését, gyűlöletét. Valamint egyben olyan ritkán tapasztalt, dallamos gitárfutamokat éltet meg velünk a szétvagdosott breakdownok közepette, hogy az egyre szenvedélyesebbé váló szövegbetétek: „Raped of my everything / I was place in a mold since my inception / That I had to set a flame with a trembling hand and eyes ready to burst with tears.” – egyre inkább magukkal ragadnak, s egyre inkább tudunk velük azonosulni, igaz semleges karakterekként maximum arra a fél órára, amíg tart a lemez döngölése. Az album közepét szétszaggató Feeding The Broken Words Of Hope In Vain a korong egyik legkegyetlenebb tétele, autókat nem mészárolnak a zúzdában olyan szinten, mint amilyen hentelés történik ebben a dalban. Az első tétel a lemezen, amelyben nem jön elő a meghajlás szimbóluma, s az első, amelyben a hamisság és a hazugságok kerülnek előtérbe: „No comfort can be found in the embrace of insincerity.” Egyébként a dallamok sok esetben kísértetiesen hasonlítanak a Falling Cycle lemezen hallottakra, bár valamivel fejlettebb, kidolgozottabb megvalósításra bukkanhatunk az As Hope Dies esetében.

A kegyetlen breakdownokkal teletűzdelt In The Presence Of That Evening újra mintha csak csatába hívná a teljes északi színteret egy véres küzdelemre, s a vallás ellen fellépés szinteződése helyett az önmarcangolás, s egyben a megtisztulás rögös útját járja, hogy megnyugvást találjon. A nihilista, rendkívül ateista vonásokat magán hordó Led Astray visszatér a lemez központi személyiségéhez, Istenhez, s az ő nevében kiontott megannyi vérhez, amelyet angyalként álcázott démonok ontanak ki. Az egyre drasztikusabb kijelentések közepette: „And yet they still believe you are compassion / That you are the answers to their pain / This is not the answer to eternal life your sacrifice in vain.” – az áldozati szerepkör megnevezéseként először csendül fel a szeretet szó a lemezen: „With the blood of millions on your hands they continue to sacrifice in the name of God. / In the name of love.” – ezzel is csak tudatosítva a rendkívül sötét hangulatot, amely nem tűr meg semmilyen elérzékenyülést sem, így elmondható, hogy az As Hope Diest nem érintette meg a kibontakozó metalcore hullám emocionális szövegkörnyezete. Utoljára az utolsóelőtti dalban, a színtér által méltóan irigyelhető A Life Dead To Love című szenvedélyes, mégis ürességet és sebzettséget megfogalmazó tételben hangzik el a szerelem szó: „Will my torment ever cease / Wishing I could feel nothing / A life dead to love / Free from love / Free from emotion / I’m free from you.” – a lemez korrábi dalaihoz képest a vallást kímélve, érzelmi alapokon társul a színtér fő erényeihez, s olvad a szcéna nagyjai közé tökéletesen feszes dallamaival. A mindössze kilenc tételt lezáró To Slumber újra előveszi a szintetizátort, s az atmoszférában suttogva búcsúztatja el a lemezt gyönyörű, allegorikus kifejezésekkel: „Behind locked doors with prayerless hands / Clutching useless keys / Asleep forever.”

A történet folytatása az volt, hogy nem sokkal az album megjelenése után feloszlottak, majd 2004 augusztusában, körülbelül a lemez egy éves évfordulójakor jelentették be, hogy visszatérnek. Azonban Davidet kivéve szinte a teljes felállás kicserélődött, s ez meg is látszott a 2005-ben összehozott, ugyancsak As Hope Dies elnevezést viselő EP-n, amely nem sikerült rosszul, de meg sem közelítette az első két korong minőségét. Ezután újra feloszlottak 2005 májusában, az utolsó koncertjüket a Dead To Fall társaságában adták a The Showcase Theatre nevű klubban Corona városában. Mivel David Richardson nem kívánta tovább folytatni a munkát ezen az úton, ezért többet azóta sem hallottunk a bandáról. A felettébb harcedzett torkú vadállat 2005 óta a Force of Change nevű straight edge bandában szaggatja a hangszálait. A többi tag pedig később olyan zenekarokban játszott és még játszik most is, mint a Wage Slave, a Graf Orlock, a Sederria, de említhető még a Ghost Limb is. Sajnos nagy kár ezért a zenekarért, mert a metalcore történetében egyedülálló minőségben volt képest vegyíteni annak elemeit a svédelt, dallamos death metallal, ami katartikus élményt tud nyújtani, főleg az olyan borongós, nyomaszó napokon, amikor te is pokolra kívánsz mindent, nem csak az As Hope Dies legénysége.